Promosi Istimewa Untuk Pengunjung Blog Ini

Sahabat Blog Bola Sepak

Friday, March 18, 2011

Aksi Benzema tamat badi Real (Harian Metro Online)

MADRID: Real Madrid menamatkan badi kekecewaan di peringkat Eropah apabila mara ke suku akhir Liga Juara-Juara untuk kali pertama sejak 2004 hasil kemenangan selesa 3-0 ke atas Lyon, semalam.

Real terkandas di pusingan kedua dalam kempen Liga Juara-Juara enam musim berturut-turut namun jurulatih baru, Jose Mourinho kembali meletakkan pasukan itu ke landasan kejayaan.

Jaringan Marcelo, bekas pemain Lyon, Karim Benzema (gambar) dan Angel di Maria mengesahkan kemenangan untuk Real yang melangkah dengan agregat 4-1.

Pemain pertahanan Brazil, Marcelo meledak gol pertama peribadi dalam kancah Liga Juara-Juara pada minit ke-37 sebelum Benzema menembusi gawang Lyon di minit ke-65.

Bintang Argentina, Di Maria menambah gol ketiga pada minit ke-76 buat Real membalas dendam kekalahan kepada Lyon yang mengalahkan mereka pada peringkat sama musim lalu sekali gus menghidupkan peluang untuk merangkul kejuaraan pertama Liga Juara-Juara sejak 2002.

Mourinho yang merangkul trofi kejuaraan bersama Inter Milan di Stadium Santiago Bernabeu pada musim lalu menyimpan hasrat menghadiahkan Real koleksi kejuaraan ke-10 Piala Eropah dan mencipta sejarah sebagai pengurus pertama memenangi Liga Juara-Juara dengan tiga kelab berbeza.

Real kembali menurunkan penjaring terbanyak, Cristiano Ronaldo dalam kesebelasan utama selepas bintang Portugal itu terlepas dua perlawanan terakhir liga akibat masalah pangkal paha.

Lyon tidak pernah tewas dalam tiga kunjungan ke Bernabeu bagi perlawanan Liga Juara-Juara namun kelab dari Perancis itu menyedari mereka perlu menjaringkan gol selepas seri 1-1 pada pertembungan pertama.

“Real mampu layak ke final Liga Juara-Juara,” kata jurulatih Lyon, Claude Puel selepas perlawanan.

“Mereka mempunyai ramai pemain berkualiti dan jika benteng pertahanan mereka kekal mantap, mereka boleh melangkah ke final.” - AFP

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...