Promosi Istimewa Untuk Pengunjung Blog Ini

Sahabat Blog Bola Sepak

Saturday, January 8, 2011

Tiada jaminan ke kelayakan Olimpik (Utusan Malaysia Online)


Pemain Harimau Muda, Mahali Jasuli (kiri) diasak pemain Johor, Wan Azwari Wan Nor pada perlawanan persahabatan di padang Wisma FAM Kelana Jaya, semalam. - UTUSAN/Azrul Edham Mohd Aminuddin


PETALING JAYA - Biarpun berada di dalam skuad Harimau Muda A, ia bukan merupakan jaminan buat mana-mana pemain bahawa nama mereka akan dipilih dalam skuad Malaysia yang akan beraksi di kelayakan Sukan Olimpik 2012 nanti.

Jurulatihnya, Ong Kim Swee menegaskan, pintu untuk mewakili Malaysia di pentas kelayakan Olimpik masih terbuka buat mana-mana pemain berumur 22 tahun ke bawah yang tidak beraksi dengan skuad Harimau Muda.

''Kita mahu dapatkan senarai pemain terbaik sebelum memulakan cabaran pusingan kelayakan Sukan Olimpik, tidak semestinya kami akan menyerap seratus peratus pemain dari Harimau Muda A dan beberapa pemain kebangsaan yang lain.

''Sebaliknya dalam masa sama, saya akan memantau perlawanan lain yang berlangsung dalam liga. Jika ada mana-mana pemain berumur 22 tahun ke bawah saya dapati menyerlah, mungkin saya akan memasukkan nama mereka di dalam skuad.

''Oleh itu, saya mahu berpesan kepada para pemain saya, jangan berasa cepat berpuas hati, manakala kepada pemain yang tidak beraksi bersama Harimau Muda mempunyai keinginan mewakili negara di pentas Olimpik, ini adalah masanya untuk anda menonjolkan diri.

''Buat masa ini, beberapa nama dari luar skuad Harimau Muda sedang pertimbangkan, seperti Khairul Fahmi Che Mat, Mohd. Faizal Abu Bakar, Ahmad Fakri Saarani dan Ahmad Shakir Ali, '' katanya selepas perlawanan persahabatan dengan Johor di padang Wisma FAM, semalam.

Malaysia akan memulakan cabaran pusingan pertama timbal balik menentang Pakistan pada 23 Februari depan di Stadium Nasional Bukit Jalil, sebelum bertandang ke tempat lawan pada 9 Mac.

Menyentuh mengenai sasaran kelayakan Olimpik, Kim Swee nyata mahu berpijak kepada realiti, kerana sedar adalah satu tugas yang amat sukar bagi mendapatkan salah satu slot benua Asia ke London 2012.

''Jika ditanya pada saya, terus terang saya mahukan bermain di Sukan Olimpik tetapi saya akur ia satu tugas yang sukar walaupun tidak mustahil.

''Saya lihat jika kita mampu mara ke pusingan ketiga atau peringkat kumpulan yang menempatkan 12 pasukan terakhir, saya anggap itu sudah satu pencapaian yang begitu baik, '' ujarnya.

Menjelang perlawanan dengan Pakistan, dia yakin peminat tempatan akan turun memberikan sokongan padu kepada pemainnya di Stadium Nasional nanti.

''Momentum skuad kebangsaan menjuarai Piala Suzuki AFF mungkin akan memberikan banyak kesan kepada penonton negara untuk turun ke stadium, itu akan memberikan kesan positif kepada para pemain untuk menampilkan persembahan lebih bersemangat, '' katanya.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...