Promosi Istimewa Untuk Pengunjung Blog Ini

Sahabat Blog Bola Sepak

Monday, November 5, 2012

Tekad Guiza



“SAYA bertekad mahu muncul penjaring terbanyak dalam saingan Liga Malaysia (Liga M).”

Demikian azam pemain import baharu Johor, Daniel Gonzales Guiza, 32, yang meletakkan sasaran untuk memburu Kasut Emas dalam saingan liga tempatan musim depan.

Guiza yang merupakan bekas pemain kelab La Liga Sepanyol, Getafe CF berkata, dia mahu memastikan Johor turut merangkul kejuaraan sama ada Piala Liga, Piala FA mahupun Piala Malaysia.

“Saya yakin kehadiran saya akan dirasai lawan dan saya akan cuba memahami rentak bola sepak di negara ini kerana secara jujurnya, saya tidak tahu langsung mengenai bola sepak Malaysia dan hanya mengetahui perkembangan saingan Liga M menerusi internet sebaik mendapat tawaran dari Johor,” katanya yang pernah muncul pemenang Kasut Emas ketika bersama Real Mallorca dalam saingan Liga Sepanyol pada musim 2008.

Ekoran kejayaan tersebut, dia kemudiannya diserapkan ke dalam skuad antarabangsa Sepanyol hingga menyaksikan pasukan La Roja muncul sebagai juara pada Euro 2008.

“Matlamat utama saya selain mahu muncul sebagai penjaring terbanyak, saya juga bertekad untuk menghasilkan jaringan dalam setiap perlawanan.

“Ingin saya tegaskan bahawa saya sudah bebas daripada sebarang kecederaan dan sudah bersedia untuk beraksi di depan penyokong setia Johor yang mahu melihat pasukan ini meraih kejuaraan,” ujarnya pada sidang akhbar khas pengumumannya menyertai skuad Johor di Johor Bahru semalam.

Hadir sama ialah Presiden Persatuan Bola Sepak Negeri Johor (PBNJ) Tunku Mahkota Johor, Tunku Ismail Sultan Ibrahim. 

Dalam pada itu, Guiza turut memberitahu bahawa beliau mengambil keputusan untuk meninggalkan pasukan Getafe CF kerana kurang persefahaman dengan pengurus kelab itu.

Sebelum ini katanya, dia turut dilamar oleh dua pasukan La Liga, Malaga dan Real Zaragoza, namun dia kurang berminat.

Mengulas lanjut, Guiza berkata, dirinya tidak sabar untuk beraksi dengan beberapa pemain handalan Johor yang lain seperti Mohd. Aidil Zafuan dan Zaquan Adha Abd. Radzak, Azmi Muslim dan Safiq Rahim.

Sementara itu, Tunku Ismail berkata, beliau berbangga apabila Johor berjaya mendapatkan khidmat Guiza walaupun pemain antarabangsa itu sudah mendapat tawaran daripada kelab La Liga lain namun tetap memilih skuad Harimau Selatan sebagai pasukan baharunya secara pinjaman daripada Getafe CF.

“Kita bertuah memiliki pemain berstatus bintang dan saya ingin tekankan di sini Johor bukan mengambil pemain berkualiti untuk jangka masa pendek.

“Sebaliknya sudah ada perancangan bagi memastikan pasukan ini sentiasa kuat dan terus hebat dalam jangka masa panjang selain memantapkan program akademi bola sepak,” kata Tunku Ismail.

--- KOSMO

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...