Promosi Istimewa Untuk Pengunjung Blog Ini

Sahabat Blog Bola Sepak

Saturday, October 30, 2010

Masa terbaik untuk cipta sejarah

2010/10/30

BUDAYA 'jogho' (juara) perlu dimulakan skuad Kelantan dengan memenangi final Piala Malaysia tahun ini jika mahu menjadi pasukan gergasi seperti Selangor, kata ketua jurulatihnya, B Sathianathan.

“Sekali sejarah tercipta, ia akan menjadi lebih mudah untuk generasi seterusnya mengikut jejak langkah,” kata Sathia. “Jika Kelantan menang kali ini, saya percaya pembangunan bola sepak di Kelantan akan meningkat mendadak.

“Ia (kejuaraan) bukan semata-mata untuk kegemilangan tahun tertentu, tetapi bakal menjadi pemangkin kepada kesinambungan sukan bola sepak di Kelantan. Berdasarkan pengamatan saya sejak berada di sini, budaya bola sepak di Kelantan cukup kuat.
“Saya percaya satu hari nanti Kelantan mampu melahirkan ramai pemain berkualiti untuk mewakili negara.”

Kelantan memperoleh peluang kedua merangkul Piala Malaysia di Stadium Bukit Jalil malam ini apabila bertemu lawan sama Negeri Sembilan yang menewaskan mereka 3-1, tahun lalu.

Menurut Sathia, peluang kali ini adalah yang terbaik buat Kelantan untuk mencetus kejuaraan memandangkan barisan pemain kali ini rata-rata pernah merasai pengalaman final tahun lalu.

“Saya yakin kali ini mereka dapat mengatasi perasaan gugup beraksi di pentas final,” katanya.
Pada final tahun lalu, Kelantan lambat menguasai permainan sehingga menyebabkan Negeri Sembilan mengambil kesempatan menerusi gol Shahurain Abu Samah (minit ke-18), Hairuddin Omar (m46) dan penalti Mohd Zaquan Adha Abd Radzak (m59) manakala gol tunggal Kelantan dijaringkan Indra Putra Mahayuddin menerusi sepakan percuma pada masa tambahan.

“Jika pemain bermain seperti biasa dan pantas menyesuaikan diri dalam tempoh 10 minit pertama, saya yakin Kelantan mampu membawa pulang trofi berprestij itu kali ini,” kata Sathia yang mula mengambil alih Kelantan pertengahan tahun lalu.

“Kami turun sebagai underdog, jadi tekanan tentunya lebih berat ke atas penyandang juara Negeri Sembilan. Walaupun mereka cuba menghilangkan tekanan itu dengan mengatakan perkara sama (underdog), hakikatnya mereka adalah juara bertahan dan pastinya menjadi pilihan utama.”

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

RSS Sinar Harian: Sukan

Berita Harian: Sukan

Harian Metro: Arena