Promosi Istimewa Untuk Pengunjung Blog Ini

Sahabat Blog Bola Sepak

Tuesday, March 16, 2010

Messi berhak dapat pujian menggunung (Utusan Malaysia)

MADRID - Jaringan hatrik Lionel Messi ketika menentang Valencia kelmarin bukan sahaja mengesahkan penyerang Argentina itu memegang status pemain FIFA Terbaik Dunia Tahun ini malah mendapat pujian melangit daripada Presiden Barcelona, Joan Laporta.

Penjaring terbanyak Liga Sepanyol itu menjaringkan golnya yang ke 20, 21 dan 22 musim ini, sekali gus membantu kelab Juara Eropah itu menumbangkan Valencia 3-0.

"Dia begitu hebat dan menakjubkan. Hari ini, Leo berhak menerima semua pujian walaupun perlawanan begitu sengit.

"Dia memang pemain yang bijak tetapi pada masa yang sama kekal merendah diri dan menghormati orang lain.

Minggu lalu, Barca terpaksa menyerahkan kedudukan paling atas ke tangan Real Madrid setelah mereka seri 2-2 di Almeria, minggu lalu memerlukan prestasi menyakinkan untuk kembali menguasai takhta dan Messi telah melakukannya.

Dia berjaya merobek tembok pertahanan Valencia pada minit ke-56 dan melakukan rembatan jarak dekat melepasi Cesar Sanchez.

Minit ke-56 menyaksikan penyerang itu sekali lagi melepasi tembok pertahanan Valencia dan menyumbat gol melepasi Cesar Sanchez.

Thierry Henry turut memainkan peranan dengan membantu gol kedua dan ketiga Messi

Jurulatih Valencia, Unai Emery tetap memuji pemain-pemain kerana berjaya mengawal pemain Barca tetapi berkata, Messi begitu berbeza.

"Dia mungkin pemain terbaik di dunia dan menjadi sebahagian daripada pasukan yang hebat seperti Barcelona," katanya dalam satu sidang akhbar.

Sementara itu, pembantu jurulatih Barca, Tito Vilanova, turut memberikan penghargaan kepada Henry yang turun sebagai pemain gantian, yang mana pemain itu juga melakukan hatrik sama ketika menentang Valencia musim lalu.

"Membawa masuk Henry memberi lebih kelebihan kepada kami dan kami telah memberi lebih tekanan kepada Valencia, terutama apabila mereka tidak berjaya mengawal bola di kawasan pertahanan.

"Henry mencipta banyak kebebasan bergerak (kepada Messi)," kata Vilanova. - REUTERS

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...