Promosi Istimewa Untuk Pengunjung Blog Ini

Sahabat Blog Bola Sepak

Friday, January 14, 2011

Gegaran Piala Asia 2011 (tusan Malaysia Online)


Semangat piala Dunia 2010 akan dibawa oleh pasukan Jepun dalam saingan Piala Asia 2011.


PERSEDIAAN yang dirancang untuk penganjuran Kejohanan Piala Asia 2011 pada 7 hingga 29 Januari ini bakal menguji tuan rumah Qatar. Malah pelbagai pihak juga akan memberikan tumpuan yang lebih mendalam terhadap penganjuran kali ini.

Berjaya atau tidak tentu bakal memberikan kesan kepada tuan rumah yang terpilih untuk penganjuran lebih besar lagi iaitu Piala Dunia 2022.

Pasukan seperti Jepun, Australia dan Korea Selatan adalah antara 16 negara yang diramal bakal memberikan saingan sengit dalam kejohanan tiga minggu itu bermula Jumaat ini.

Bagaimanapun laluan mudah sudah tentu tidak sewenangnya diberikan oleh juara bertahan Iran kepada tiga negara itu. Malah pasukan dari Kuwait juga semakin sukar untuk dijinakkan berikutan kejayaan mengungguli Piala Gulf baru-baru ini.

Keadaan ini memberi tanda awal bahawa, Iran, Kuwait dan pasukan Arab Saudi adalah pasukan yang semakin sukar untuk diramal prestasi mereka ketika ini.

Tugas besar yang bakal dipikul oleh Qatar ini memerlukan tuan rumah melakukan persedian yang cukup rapi terutama dalam memastikan fasiliti untuk pemain dan penyokong berada pada tahap yang terbaik.

Keadaan cuaca yang agak panas dengan tiupan angin hangat di Doha sudah tentu memberi kelebihan kepada negara-negara daripada Asia Tenggara selain memerlukan pemain dari Australia menyesuaikan diri dengan persekitaran itu.

Pemain bintang Australia, Tim Cahill mengakui bahawa dia perlu menyesuaikan diri dengan keadaan cuaca di Qatar untuk membolehkannya beraksi dengan lebih baik.

“Terlalu sukar untuk saya mengetahui apa yang bakal berlaku selepas ini. Banyak yang perlu untuk disesuaikan, malah saya sendiri tidak tahu sama ada akan berada di kesebelasan utama skuad kebangsaan atau sebaliknya.

“Saya masih belum puas bersama skuad kebangsaan menjalani latihan bersama untuk menghadapi pasukan lain yang jauh lebih hebat.

“Semua pasukan yang menyertai kejohanan ini mempunyai keupayaan masing-masing kita tidak boleh memandang rendah dengan prestasi pasukan lain kerana mereka sudah tentu memberikan komitmen yang penuh dalam perlawanan ini,’’ kata Cahill yang juga pemain tonggak Everton.

Selain Cahill, skuad kebangsaan Australia akan dibarisi pemain Blackburn, Brett Emerton, penjaga gol Fulham, Mark Schwarzer serta dua pemain Galatasaray, Harry Kewell dan Lucas Neill.

Australia berada dalam kumpulan sama dengan Korea Selatan yang cukup dikenali kerana mempunyai pemain Manchester United, Park Ji-Sung.

Korea Selatan akan cuba untuk mendapatkan gelaran pada tahun ini, bagaimanapun mereka masih dibayangi dengan kecederaan pemain penyerang Park Chu-Young.

Jurulatih Korea Selatan, Cho Kwang-Rae masih lagi belum membuat keputusan sama ada mahu menggantikan pemain tersebut menjelang sepak mula Jumaat ini.

“Saya masih belum boleh untuk membuat keputusan sama ada mahu

menggantikan pemain itu kerana kami perlu mencari pemain yang benar-benar serasi dengan pemain yang sedia ada kini,’’ katanya.

Dalam pada itu Jepun kini sudah bersedia mahu memulakan aksi di Piala Asia dan kesebelasan pemain mereka akan diketuai oleh pemain tengah CSKA Moscow, Keisuke Honda.

Malah jurulatih Jepun, Alberto Zaccheroni mempunyai matlamat lain selain mengungguli Piala Asia. Dia juga mahu memberikan pendedahan yang lebih mendalam kepada pemain kebangsaan untuk bekalan menghadapi Piala Dunia 2014 di Brazil.

Sementara itu, juara bertahan, Iraq akan cuba untuk mengulangi kejayaan yang pernah mereka perolehi pada 2007 yang menyaksikan pasukan itu mampu memperoleh kemenangan di peringkat akhir menewaskan Arab Saudi.

Perlawanan sepak mula akan di adakan di Stadium Khalifa melibatkan pertemuan pasukan Qatar menentang Uzbekistan dan lima venue akan digunakan untuk kejohanan kali ini.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...