Promosi Istimewa Untuk Pengunjung Blog Ini

Sahabat Blog Bola Sepak

Thursday, January 27, 2011

Australia buru mahkota pertama (Harian Metro Online)

2011/01/27

Socceroos mara ke final berentap Jepun selepas benam Uzbekistan 6-0

DOHA: Australia membelasah Uzbekistan 6-0 untuk mara buat kali pertama ke final Piala Asia Sabtu ini bertemu juara tiga kali, Jepun yang menewaskan Korea Selatan 3-0 menerusi penentuan penalti selepas kedudukan terikat 2-2 selepas masa tambahan, awal pagi semalam.

Harry Kewell meletakkan Australia di depan pada minit kelima menerusi rembatan kaki kiri dari dalam kotak penalti selepas menerima hantaran Matt McKay pada separuh akhir.

Uzbekistan melakukan beberapa hantaran kemas tetapi kerapuhan di bahagian pertahanannya sekali lagi terdedah pada minit ke-34 apabila Tim Cahill menanduk bola sepakan percuma kepada Sasa Ognenovski yang mempunyai masa mengawal bola sebelum merembat masuk untuk gol pertamanya di peringkat antarabangsa.

David Carney menjadikan kedudukan 3-0 pada minit ke-65 dan Uzbekistan bertambah parah apabila Ulugbek Bakaev dibuang padang dua minit kemudian kerana menerima kad kuning kedua.

Pemain gantian, Brett Emerton menjaringkan gol keempat pada minit ke-74 sebelum Carl Valeri dan Robbie Kruse - hasil kesilapan penjaga gol - melengkapkan jaringan Australia dengan dua gol dalam tempoh dua minit.

“Pasukan saya mempamerkan permainan menakjubkan malam ini,” kata jurulatih, Holger Osieck. “Semua yang kami mahukan menjadi dan saya puji pemain atas prestasi yang ditunjukkan.”

Jurulatih Uzbekistan, Vadim Abramov berasa yakin sehari sebelum perlawanan itu, menjanjikan bahawa pasukannya mempunyai pengalaman mencukupi dan tidak terlalu mentah untuk mengharungi separuh akhir Piala Asia yang pertama buat mereka, tetapi prestasi ditunjukkan pemainnya menjadikan kenyataannya itu tampak tidak menggambarkan keadaan sebenar.

“Saya memohon maaf kepada rakyat Uzbekistan yang yakin dan menaruh harapan. Saya tidak tahu apa yang terjadi. Terdapat terlalu banyak kesilapan selepas dua gol pertama itu, pemain mahu menyerang tetapi terlalu banyak kesilapan di bahagian pertahanan,” kata Abramov. - REUTERS

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...