Promosi Istimewa Untuk Pengunjung Blog Ini

Sahabat Blog Bola Sepak

Friday, December 31, 2010

M'sia boleh kuasai semula bola sepak Asia Tenggara (Cyberita Online)

SUKAN

PIALA SUZUKI


Oleh
Mohd Sani Ali

KEJAYAAN barisan muda Malaysia menjulang mahkota Persekutuan Bola Sepak Asean (AFF) Piala Suzuki membayangkan mereka mampu menguasai bola sepak Asia Tenggara untuk suatu jangka waktu.

Pandangan itu diperkukuh berdasarkan umur pemain yang menjulang kejohanan berprestij itu selepas mengatasi Indonesia dengan agregat 4-2 rata-rata berusia 22.8 tahun.

Keupayaan jurulatih setempat, K. Rajagobal, menghimpunkan tenaga pemain-pemain muda dengan sebahagian besarnya terdiri daripada Skuad Sukan Asia Bawah 23 Tahun, turut membuktikan beliau mampu mengubah minda pemain yang tiada pengalaman kepada pemain yang boleh dipertanggungjawabkan.

Bayangkan, Rajagobal kehilangan sebahagin besar pemain utamanya disebabkan kecederaan dan terpaksa menampilkan pasukan ala kadar sehingga dimalukan Indonesia 5-1 di peringkat Kumpulan A pada 1 Disember lalu.

Tiada siapa yang menduga, Mohd Safee Sali, 26 tahun, muncul sebagai penjaring terbanyak Piala Suzuki dengan lima gol. Yang menarik, pemain asal Selangor itu memiliki semangat bekerja keras dan lincah.

Beliau juga mampu mengambil setiap peluang yang tersaji walaupun dirempuh dan diadang pemain pertahanan lawan untuk menjaringkan gol.

Kekuatan pasukan Malaysia dan kejayaan mereka menjuarai Piala Suzuki turut menerima pujian dan ucapan tahniah daripada kapten England dan Manchester United, Rio Ferdinand.

'Tahniah kepada Malaysia yang menewaskan Indonesia dalam final Piala Suzuki.

'Saya pernah bermain menentang pasukan Bawah 23 Tahun Malaysia 18 bulan yang lalu. Ia memang pasukan yang bagus,' kata Ferdinand dalam akaun twitternya, @rioferdy5, yang dipetik di sini semalam.

Pengakuan pemain hebat seperti Ferdinand, tidak syak lagi menjadi bukti akan keupayaan anak buah Rajagobal untuk menguasai semula era bola sepak yang pernah dikecapi Malaysia suatu ketika dulu.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...