Promosi Istimewa Untuk Pengunjung Blog Ini

Sahabat Blog Bola Sepak

Monday, November 15, 2010

Bidas pengadilan tak masuk akal (Utusan Malaysia Online)



Pengadil dari Australia, Ben Williams tidak melayan rayuan pemain negara, Mohd. Muslim Ahmad apabila tiga pemain Malaysia dilayangkan kad merah dalam acara bola sepak Sukan Asia di Guangzhou, kelmarin.


KUALA LUMPUR - Peminat dan pemerhati bola tempatan membidas pengadil dari Australia, Ben Williams yang melayangkan tiga kad merah dan tujuh kad kuning kepada anak-anak buah K. Rajagobal dalam perlawanan terakhir peringkat kumpulan A acara bola sepak Sukan Asia menentang China, kelmarin.

Malaysia kalah 0-3 dalam pertembungan yang berakhir dengan skuad Rajagobal beraksi dengan lapan pemain, setelah Safiq Rahim, Mahalli Jasuli dan S. Kunanlan dilayangkan kad merah.

Keputusan berat sebelah Williams itu mencetuskan kemarahan peminat di sini.

Antara yang meluahkan rasa kekecewaan terhadap tindakan Williams 'yang tidak masuk akal' itu adalah blogger terkemuka, Rizal Hashim.

Di dalam blognya (rizalhashim.blogspot.com), beliau turut 'melayangkan' surat terbuka kepada pengadil berkenaan.

Dalam tulisannya, Rizal mempertikaikan keupayaan Williams mengadili perlawanan kelmarin, yang amat ketara berat sebelah, apabila dua pemain Malaysia diarahkan keluar padang pada minit ke-27.

Katanya, tindakan Williams itu mengundang persepsi pengadil berkenaan mahu memberikan laluan mudah buat China ke pusingan kalah mati.

Lantaran itu, Rizal mencadangkan agar Williams mengkaji semula rakaman perlawanan tersebut.

Tambah Rizal: "Pemain pertahanan kanan Malaysia, Mahalli Jasuli telah dikasari. Anda (pengadil) bukan sahaja enggan meniup wisel, malah memberi kelebihan kepada China. Kemudian, Mahali dilayangkan kad kuning selepas dia melakukan terpaan ke atas pemain lawan dalam perlawanan yang baru dimulakan tidak sampai tiga minit.

''Mahali kemudiannya hilang pertimbangan dan menyepak bola keluar padang, setelah dia berasa Malaysia yang sepatutnya memperoleh lontaran masuk, tetapi ia sebaliknya.

"Selepas itu, ketua pasukan Malaysia, Safiq Rahim melahirkan rasa tidak puas hati dengan gaya pengadilan menjelikkan, setelah anda melayangkan kad merah kepada Mahali.

"Anda sekali lagi bertindak melayangkan kad merah kedua pula kepada Safiq.

"Kad kuning kedua untuk S. Kunanlan? Adakah kekasaran tersebut mengancam nyawa, terjahan dari belakang atau seperti aksi tendangan karate ala Nigel De Jong? Dia menjadi pemain ketiga dilayangkan kad merah dan anda pula menghadiahkan sepakan penalti.''

Rizal turut berharap, bekas Pengarah Pengadilan Konfederasi Bola Sepak Asia (AFC), Gary Powell iaitu individu yang memberi pengaruh besar dalam karier Williams, membuat teguran secara peribadi kepada pengadil itu.

"Saya berharap pesuruhjaya perlawanan kelmarin, Kul Sophana dari Kemboja, tampil mengemukakan bantahan dan cadangan terhadap ketidakcekapan anda mengendalikan perlawanan tersebut,'' katanya.

Rizal mengingatkan Williams supaya mengenang kembali bahawa dia adalah pengadil perlawanan antara Malaysia dengan Emiriyah Arab Bersatu (UAE) yang menyaksikan skuad negara yang ketika itu dibimbing oleh jurulatih, B. Sathianathan dibelasah teruk.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...