Promosi Istimewa Untuk Pengunjung Blog Ini

Sahabat Blog Bola Sepak

Thursday, October 28, 2010

Hong Aik dedah rahsia 'awet muda' (Berita Harian Online)

Oleh Harris Rajahdin dan Mohd Amin Jalil
bhsukan@bharian.com.my
2010/10/28

Ching Hong Aik
Ching Hong Aik

Pada usia 37 tahun kelibatnya tetap ditagih Wan Jamak

KETIKA ramai rakan seangkatannya pada era Semi-Pro sudah menggantung but, kelibatnya masih boleh disaksikan di padang pada setiap minggu pada usia 37 tahun.

Tonggak Negeri Sembilan, Ching Hong Aik mungkin tidak glamour seperti rakan sepasukannya, namun pengalaman dan kelibatnya tetap ditagih jurulatih, Wan Jamak Wan Hassan dengan kehadirannya menjadi antara kunci utama pasukan layak final Piala Malaysia, Sabtu ini menentang Kelantan.

Namun, tidak ramai yang mengetahui rahsia ‘awet muda’ pertahanan itu yang bakal menjadi pemain tertua pada pentas akhir, jika tidak yang paling berusia dalam sejarah Piala Malaysia.

“Tiada rahsia sebenarnya, cuma setiap minggu saya akan pulang ke Melaka untuk menjalani sesi urut selama tiga atau empat kali seminggu,” katanya, semalam dan bertekad beraksi untuk dua musim lagi.

Mengimbas kerjanya, Hong Aik yang memulakan pembabitannya dalam bola sepak ketika berusia 20 tahun, berkata dia menghabiskan hampir keseluruhan kerjayanya di Negeri Sembilan, sungguh pun memulakan kerjayanya di Melaka.

“Saya memulakan kerjaya saya di Melaka pada 1993 dan bermain di sana selama tiga tahun sebelum menyertai Negeri Sembilan. Kecuali 2001 ketika beraksi buat Sarawak, saya menghabiskan keseluruhan kerjaya saya di Negeri Sembilan,” kata bekas pemain skuad Olimpik kebangsaan.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...