Promosi Istimewa Untuk Pengunjung Blog Ini

Sahabat Blog Bola Sepak

Friday, February 19, 2010

Wenger selar pengadil punca kekalahan



PENJAGA gol Arsenal, Lukasz Fabianski (kanan) berhempas pulas menyelamatkan bola percubaan pemain Porto, Radamel Falcao dalam saingan Liga Juara-Juara di Stadium Dragon, semalam. - REUTERS


PORTO, Portugal - Arsene Wenger menyelar pengadil, Martin Hansson kerana menghadiahkan gol kemenangan kepada Porto ketika kelab Portugal itu mengalahkan Arsenal 2-1 dalam perlawanan pertama, saingan 16 terbaik bola sepak Liga Juara-Juara Eropah semalam.

Pengadil dari Sweden itu membenarkan Porto mengambil sepakan percuma yang pantas pada minit ke-52 ketika pemain-pemain Arsenal masih belum bersedia.

Sepakan tersebut diberikan selepas penjaga gol Arsenal, Lukasz Fabianski menangkap bola hantaran belakang Sol Campbell untuk membuka peluang kepada Falcao memperoleh gol kemenangan.

Hansson sebelum ini sudahpun mencetus kontroversi selepas gagal mengesan bola yang terkena tangan Thierry Henry untuk membenarkan Perancis layak ke Piala Dunia 2010 pada saingan playoff menentang Republik Ireland, November lalu.

"Ia (sepakan itu) lebih baik daripada penalti. Sukar dipercayai Porto dibenarkan mengambil sepakan seperti itu dan menyumbat bola ke gawang. Saya sudah terlibat dalam bola sejak sekian lama dan tidak pernah nampak sesuatu seperti ini.

"Sama ada penjaga gol sepatutnya memegang bola sehingga semua orang kembali ke posisi masing-masing atau menyerahkan bola kepada pengadil, peraturan yang digunapakai tetap tidak boleh diterima, ia menggalakkan pemain bermain secara tidak adil.

"Anda tidak boleh menerima layanan yang diberikan oleh pengadil. Ia sama sekali mustahil untuk mempertahankan diri dalam situasi ini. Anda serah bola, kemudian pengadil beri kepada lawan... yang terus melakukan hantaran kepada kawan... dan ia gol.

"Pemain lawan sebenarnya dalam situasi yang sukar untuk memperoleh jaringan tetapi tiba-tiba pengadil memberi gol begitu saja. Ia memang sukar difahami atau mungkin saya yang tidak cukup bijak,'' kata Wenger.

Wenger juga mempersoalkan tindakan pengadil menghadiahkan sepakan percuma kerana mendakwa Campbell tidak menghantar bola ke belakang secara sengaja kepada penjaga gol. - AFP

--- UTUSAN MALAYSIA

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...