Promosi Istimewa Untuk Pengunjung Blog Ini

Sahabat Blog Bola Sepak

Friday, January 25, 2013

Piala FA: Kelantan kekal gelaran atau lahir juara baru?

NOOR HAFIZA CHE ABDULLAH DAN SITI FATIMAH MUHAMMAD ALI
25 Januari 2013
Piala FA
Piala FA
 
TIGA puluh pasukan berentap dalam saingan Piala FA mencari gelaran juara.
Dan hari ini, aksi Piala FA 2013 membuka tirai dengan kesemuan pasukan turun, diiringi satu tekad - memulakan kempen dengan langkah kanan.

Begitupun, pasukan tumpuan iaitu juara dan naib juara musIm lalu, Kelantan dan Sime Darby - mendapat 'bye' di pusingan pertama -  tidak akan beraksi kerana layak secara automatik ke pusingan kedua.

Umum mengetahui, Piala FA merupakan saingan kalah mati - setiap pasukan perlu bertungkus-lumus mengalahkan pasukan lawan masing-masing untuk mara ke peringkat seterusnya bagi memastikan gelaran juara musim ini berada di dalam genggaman.

Apa yang pasti, 15 pasukan negeri, sembilan berstatus kelab, tiga pasukan bersenjata, satu pasukan jemputan dari Singapura dan Cambodia serta satu pasukan dari pusat pengajian tinggi awam, akan memeriahkan pentas Piala FA 2013

Pasukan manakah akan merangkul gelaran kali ini?

Mungkin masih terlalu awal untuk menjangka pasukan mana yang akan layak kerana setiap pasukan pasti memberikan saingan sengit dengan membariskan bintang mereka serta pemain-pemain muda berkualiti.

Namun di atas kertas, pasukan berpengalaman seperti Kelantan , Johor Darul Takzim, Selangor, Angkatan Tentera Malaysia (ATM), Pahang dijangka menguasai saingan.

Kelantan yang gah selaku juara bertahan pastinya inginkan piala tersebut terus kekal di gengaman walaupun sedar pasukan lain bakal menjanjikan cabaran serta mempunyai hasrat sama.

Namun persoalannya, mampukah Kelantan bangkit daripada prestasi hambar dan kembali menunjukkan taring sekali gus membuktikan kredibilit ebagai juara treble.

Tidak dinafikan, tugas mempertahankan gelaran agak sukar dari yang mengejarnya, namun tidak mustahil mempunyai pasukan seimbang dari segi semua posisi dan tidak hanya terlalu mengharapkan kepada seorang pemain serta beraksi secara berkumpulan mampu meletakkan Kelantan terus dicemburi pesaing lain.

Begitu pun, cabaran Kelantan musim ini nyata sengit kerana setiap pasukan mempunyai strategi tersendiri, ditambah dengan keserasian barisan muka-muka baru dan lama yang mendapat sentuhan jurulatih berkaliber masing-masing.

Selain Kelantan, juara Piala FA lima kali, Selangor sudah tentu ingin menambah koleksi kemenangan di bawah kendalian Irfan Bakti Abu Salim.

Gagal meraih sebarang piala musim lalu sudah tentunya satu tamparan buat pengurusan dan pemain walaupun pada awalnya sasaran Misi 33 gah dilaungkan.

Kini dengan barisan pemain Merah Kuning rata-rata dibarisi pemain baru. Mereka pastinya mempunyai sasaran dalam aksi kali ini yang ternyata kecewa selepas ditunjukkan jalan keluar oleh Johor FC musim lalu pada pusingan kedua.

Pasukan berwajah skuad kebangsaan, Johor Darul Takzim sudah tentunya menjadi perhatian peminat bola sepak tempatan.

Dibarisi rata-rata pemain kebangsaan di semua posisi kekuatan, pasukan bimbingan Fandi Ahmad sememangnya tidak perlu dipersoalkan apatah lagi dengan kemasukan bintang import dari Sepanyol dan Itali.
Pahang dan ATM juga harus diberikan perhatian. Dua pasukan daripada Liga Perdana musim lepas nyata mempamerkan prestasi cemerlang terutama dalam saingan Liga Super apabila kedua-dua pasukan itu kini mengungguli liga.

Selain itu, harus diingat pasukan berstatus kelab dari negeri juga tidak boleh dipandang rendah.
Semut Api, Budak Felda dan The Titans yang turut beraksi dalam saingan Liga Super 2013 menjanjikan persaingan menarik.

Lihat sahaja Pembunuh Gergasi, siapa sangka aksi 11 pemain jersi belang oren merah mewarnai pentas akhir di Stadium Bukit Jalil, 19 Mei lalu.

Tewas 0-1 melalui sepakan penalti perlu dibanggakan anak didik Ismail Zakaria yang memberikan persembahan menarik, namun beraksi dengan pasukan lebih pantas dan penuh taktikal seperti Kelantan sudah cukup menceritakan segala-galanya.
Siapakah juara musim ini?\

Adakah Kelantan mampu mempertahankan kejuaraan atau nama baru akan muncul? Atau piala atau gelaran kali ini akan berpindah tangan.

Berikut jadual perlawanan pertama Piala FA hari ini:
PKNS lwn Lions XII
Stadium Petaling Jaya
4.15 petang
Pulau Pinang PBAPP lwn PKRFC (CAM)
Stadium Bandaraya
4.15 petang
Kuala Lumpur lwn Pos Malaysia
Stadium Kuala Lumpur
4.15 petang
UiTM FC lwn Negeri Sembilan
Stadium UiTM, Shah Alam
4.15 petang
PDRM lwn Pulau Pinang
Stadium Hang Jebat, Melaka
4.15 petang
Kuala Lumpur SPA lwn Terengganu
Stadium MPS, Selangor
4.15 petang
Sabah lwn Felda United
Stadium Likas
4.15 petang
Pahang Kuantan lwn ATM Tentera Darat
Stadium MP Temerloh
4.15 petang
T-Team lwn Perlis
Stadium Sultan Ismail Nasiruddin Shah
4.15 petang
Sarawak lwn Melaka
Stadium Negeri
8.15 malam
Johor lwn Pahang 
Stadium MPPG, Johor Bahru
8.45 malam
Kedah lwn NS Betaria FC
Stadium Darul Aman
8.45 malam
Selangor lwn ATM 
Stadium Shah Alam
8.45 malam
Johor Darul Takzim lwn Perak
Stadium Tan Sri Dato' Haji Hassan Yunos
8.45 malam

--- SINAR HARIAN

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...