Promosi Istimewa Untuk Pengunjung Blog Ini

Sahabat Blog Bola Sepak

Thursday, August 2, 2012

Kelantan sukar digugat

Ghaddar membantu Kelantan menjuarai Liga Super & Piala FA 2012, FOTO - Forum Paramedik

Oleh MUHAMMAD DAYNE AZMIN
dayne.ghazali@utusan.com.my

KUALA LUMPUR - Berehat sejak 10 Julai lalu, kancah bola sepak tempatan akan kembali dimeriahkan dengan persaingan Piala Malaysia yang bakal kembali menemui peminat pada 22 Ogos depan.

Namun, debaran mulai terasa kurang tiga minggu menjelang sepak mula dilakukan kerana undian kejohanan bakal diketahui hari ini.

Kelantan, Lions XII, Selangor dan Perak yang mengungguli tangga teratas Liga Super pasti menjadi pasukan yang cuba dielakkan oleh pesaing mereka.

Kelantan, yang memenangi kejuaraan Liga Super dan Piala FA pasukan paling digeruni dan turun untuk melengkapkan misi kejuaraan 'trible' dengan menjadikan Piala Malaysia sebagai trofi pelengkap bagi menutup tahun 2012 dengan penuh gemilang.

Konsisten sepanjang persaingan Liga Super, skuad Kijang itu dilihat sebagai calon utama mendakap kembali kejuaraan yang dimenangi dua tahun lalu, namun Lions XII dan Selangor mampu menghalang impian besar Bojan Hodak yang mahu memulakan tahun pertama kariernya di Red Warriors dengan nota cemerlang.

Kehadiran semula negara jiran, Singapura yang menggunakan nama Lions XII kembali menimbulkan nostalgia peminat bola sepak tempatan selepas kali terakhir mereka memenangi Piala Malaysia pada 1994.

Tidak boleh dipandang enteng, Lions XII mempunyai cukup ramuan membawa pulang semula piala keagungan bola sepak negara itu ke Singapura memandangkan skuad bimbingan V. Sundram Moorthy itu sentiasa menampilkan rentak berdisiplin dalam setiap perlawanan.

Sementara itu, Selangor yang kembali mendendangkan 'Misi 33' berada di landasan tepat untuk bangkit di penghujung musim dan kedatangan penyerang muda sensasi negara, Rozaimi Abdul Rahman sebagai pemain pinjaman, pasti akan menambah sengat di barisan serangan Red Giants.

Ditambah pengalaman Irfan Bakti selaku pencatur strategi, Selangor boleh dianggap antara salah satu calon pilihan utama menjulang Piala Malaysia pada tahun ini.

Juara bertahan, Negeri Sembilan, walaupun tidak menyerlah pada perlawanan liga tetapi jika menghadapi persaingan Piala Malaysia, skuad Hobin Jang Hobin ini mampu menampilkan aksi yang berbeza.

Jangan terlalu terkejut jika pasukan bimbingan Mohd. Azraai Khor ini mampu menjelmakan kecemerlangan dan mempertahankan kejuaraan sekali lagi walaupun tidak diberikan harapan terlalu tinggi.

Para peminat Perak sudah tentu mengharapkan kebangkitan semula skuad kesayangan mereka setelah mendapat khidmat jurulatih baru, Jang Jung yang menggantikan Norizan Bakar.

Terengganu pula pasti mahu menjadikan Piala Malaysia sebagai penawar kekecewaan selepas mempamerkan prestasi hambar sepanjang musim ini.

Jangan dilupakan juara Liga Perdana, Angkatan Tentera Malaysia (ATM) yang mempunyai ramai pemain berpengalaman boleh melakukan sesuatu.

Pahang yang masih segar dengan kejayaan memburu slot playoff ke Liga Super selepas menyingkirkan Kedah juga harus diberi perhatian.

Beberapa pasukan lain seperti PKNS FC, Johor FC dan T-Team mampu menjadi pasukan 'kacau daun' menghalang niat pasukan lain biarpun dilihat mungkin sukar mara ke perlawanan akhir.

--- UTUSAN MALAYSIA

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...