Promosi Istimewa Untuk Pengunjung Blog Ini

Sahabat Blog Bola Sepak

Thursday, June 28, 2012

Che Mat tampil perjelas isu Forkey Doe

Wartawan Sinar Harian
28 Jun 2012
Che Mat tampil perjelas isu Forkey Doe
Forkey Doe menimbulkan kontroversi apabila tidak 'muncul' selepas pulang mewakili Liberia dalam perlawanan antarabangsa.

KUALA TERENGGANU - Presiden Persatuan Bola Sepak Negeri Terengganu (PBSNT), Datuk Che Mat Jusoh akhirnya tampil menperjelaskan isu berhubung penyerang import Liberia, Francis Forkey Doe yang tidak muncul bersama skuad Penyu selepas tugasan antarabangsa bersama negaranya pada 4 Jun lalu.

Menurutnya, isu itu tidak perlu dibangkitkan lagi memandangkan apa yang berlaku itu di luar kawalan semua pihak.

Katanya, perkara itu sebenarnya telah dijangka akan berlaku memandangkan surat pelepasan yang dihantar oleh pengurusan Liberia kepada pemain itu bertarikh sehingga 16 Jun lalu.

“Ini bermakna kalau dia (Doe) tak balik sebelum tarikh itu pun (16 Jun) kita tidak boleh ambil tindakan sebab negara dia minta dia dilepaskan sehingga 16 haribulan dan selepas itu barulah dia boleh kembali (bersama Terengganu). “Jadi, kalau kita ambil tindakan ke atasnya seolaholah kita (pengurusan) menafikan haknya dan kita tidak menghormati surat pelepasan yang dihantar negaranya itu,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika diminta menjelaskan mengenai tindakan yang akan diambil PBSNT ke atas pemain itu susulan isu tersebut.

Sebelum ini, pengendali skuad Penyu, Peter Butler berang dengan tindakan Doe yang dianggap tidak profesional dan membebankan pasukan selepas tidak pulang untuk bersama Terengganu pada 4 Jun lalu, walaupun berjanji untuk berbuat demikian.

Mengulas lanjut perkara itu, Che Mat berkata, tidak berlaku salah faham di antara Doe dan Butler sebaliknya perkara itu diputuskan oleh pengurusan bola sepak Liberia.

“Sebenarnya Doe sendiri yang berjanji kepada Butler untuk pulang pada 4 Jun atas kapasiti peribadi dan ia tidak melibatkan persatuan (PBSNT). “Namun, malangnya dia (Doe) tidak dapat berbuat demikian. Justeru kita tidak boleh mengambil tindakan ke atasnya melainkan dia tidak pulang selepas 16 Jun,” katanya.

--- SINAR HARIAN

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...