Promosi Istimewa Untuk Pengunjung Blog Ini

Sahabat Blog Bola Sepak

Saturday, May 26, 2012

Kubala pakar sepakan percuma

SHAHRIZAL AHMAD ZAINI
26 Mei 2012
Michal Kubala
Michal Kubala

PADA awal kemunculannya, ramai yang meragui kewibawaan import Slovakia ini bagi membantu Perak mengharungi saingan sengit dalam kancah Liga Malaysia, khususnya Liga Super.

Namun, jaringan gol Michal Kubala melalui rembatan ketika menewaskan Terengganu pada perlawanan sulung di laman sendiri menjadikan namanya kini bermain dibibir penyokong setia skuad Kejor Yob Kejor itu.

Pernah bersama skuad bawah 18 dan 21 tahun Slovakia, pemain itu juga pernah beraksi dengan kelab paling berjaya dalam Corgon Liga (liga bola sepak Slovakia), Slovan Bratislava sektiar musim 2008 – 2009 lalu.

Karier, Kubala seterusnya berkembang bola sepaknya dengan beraksi bersama kelab gergasi Liga 1 Bergenbier Romania (liga utama bola sepak Romania) Gaz Metan Medias pada musim 2010 sebelum berhijrah mewakili Astra Ploiesti dalam liga yang sama musim berikutnya.

Pada detik awal kedatangannya ke negara ini, Kubala difahamkan beraksi mewakili skuad Angkatan Tentera Malaysia (ATM) dalam satu perlawanan persahabatan menentang Perak.

Aksi hebat Kubala ketika beraksi pada perlawanan berkenaan telah berjaya memikat pihak pengurusan bola sepak Perak yang pada ketika itu sedang dalam usaha melengkapkan kuota pemain importnya.

Setelah ATM diberitakan tidak berminat untuk mendapatkan khidmatnya, pihak pengurusan Perak telah menyenaraikan Kubala serta seorang lagi pemain import dari Serbia, Lazar Popovic dalam siri perlawanan persahabatan pra-musim Perak di Medan Indonesia awal Januari lalu.

Usaha membawa Kubala untuk beraksi bersama skuad Seladang itu nyata berbaloi apabila Perak berjaya mencatat keputusan memberangsangkan pada siri perlawanan persahabatan pramusim di Medan dengan berjaya mengikat Pon Sumut FC dan PSMS Medan A tanpa jaringan dan menewaskan PSMS Medan B 1-0, menerusi jaringan tunggal Michal Kubala pada perlawanan terakhir.

Kini, Kubala meneruskan aksi cemerlangnya dalam aksi saingan Liga Super pula dengan mendahului senarai penjaring bagi skuad Perak dengan sembilan gol setakat ini.

Lebih menarik, kebanyakan gol yang dihasilkannya adalah menerusi sepakan percuma cantik yang sama sekali akan menewaskan penjaga gol lawan. Ketika ditemui, baru-baru ini, Kubala menyatakan hasratnya untuk membantu Perak mengharungi saingan Liga Super musim ini.

Katanya lagi, Perak memiliki ramai pemain berbakat dan adalah tidak mustahil untuk Seladang melakar lebih banyak kejayaan musim ini.

“Sehingga ke hari ini, Perak adalah pasukan yang baik. Suasana dalam pasukan juga baik dan harmoni selain memiliki kelompok penyokong yang hebat.

“Perkara-perkara seperti ini pastinya akan menyemarakkan semangat semua pemain untuk beraksi dengan baik pada setiap perlawanan selepas ini dan untuk itu saya berjanji untuk memberi yang terbaik demi kejayaan Perak musim ini,” katanya lagi.


Profil

Nama: Michal Kubala
Tarikh lahir: 12 Jun 1980
Umur: 31 tahun
Tempat lahir: Levice, Slovakia
Ketinggian: 6 kaki
Posisi: Tengah
Karier
Slovakia U18 (1998)
Slovakia U21 (2001)
Slovan Levice (2001-2002)
Vinohrady Bratislava (2003-2004)
Petrzalka (2005-2007)
Ljungskile (2007-2008)
Slovan Brastislava (2008-2009)
Gaz Metan Medias (2009-2011)
Astra Ploiesti (2011)
Perak FA (2012)


--- SINAR HARIAN

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...