Promosi Istimewa Untuk Pengunjung Blog Ini

Sahabat Blog Bola Sepak

Tuesday, February 7, 2012

Tiada rezeki



SKUAD bola sepak negara sudah boleh melupakan misi memburu tiket pada Sukan Olimpik 2012 di London, Julai depan.

Kekalahan 1-2 kepada Bahrain pada aksi keempat Kumpulan C Kelayakan Olimpik 2012 Zon Asia di Stadium Nasional di Manama kelmarin, menutup terus peluang skuad kendalian Ong Kim Swee menjejakkan kaki di bumi London.

Bagi Kim Swee, beliau tidak mahu melihat kegagalan itu sebagai titik kejatuhan skuad negara, sebaliknya tetap memandang positif keupayaan barisan pemain mudanya.

“Selepas mengalami empat kekalahan berturut-turut pada pusingan ketiga Kelayakan Olimpik 2012, banyak pengajaran yang boleh diambil oleh para pemain bagi menghadapi perlawanan antarabangsa sebegini,” jelas Kim Swee kepada Kosmo! semalam.

PINTU Sukan Olimpik 2012 kini sudah tertutup rapat buat skuad negara kendalian Ong Kim Swee

Kekalahan 1-2 kepada Bahrain pada aksi keempat Kumpulan C Kelayakan Olimpik 2012 Zon Asia di Stadium Nasional di Manama kelmarin, mematikan terus langkah skuad negara untuk menjejakkan kaki di bumi London.

Biarpun penyerang gantian, Ahmad Hazwan Bakri berjaya meledak gol penyamaan pada minit ke-84, namun kealpaan benteng pertahanan sekali lagi menghukum skuad negara apabila Bahrain memperoleh gol kemenangan ketika perlawanan berbaki seminit.

Kekalahan itu hampir sama dengan skrip di Stadium Nasional, Bukit Jalil pada 27 November lalu yang menyaksikan skuad negara tewas mengejut 2-3 di hadapan ribuan penyokong sendiri.

Walaupun kemenangan bagaikan hampir pasti memihak skuad negara apabila selesa mendahului dua gol menerusi jaringan Mohd. Nazmi Faiz Mansor dan Mahali Jasuli tatkala perlawanan berbaki 12 minit, Bahrain bangkit dengan memperoleh tiga gol dalam tempoh lima minit.

Sebelum bertandang ke Manama, skuad negara dilihat berdepan misi sukar untuk menempah tiket Olimpik 2012 apabila tewas dalam tiga perlawanan awal, sekali gus menyaksikan anak-anak buah Kim Swee menghuni tangga tercorot Kumpulan C.

Dalam aksi pembukaan Kelayakan Olimpik 2012, skuad negara tewas 0-2 kepada Jepun di gelanggang lawan sebelum mereka sekali lagi menerima nasib yang sama apabila tumbang 0-2 kepada Syria di Stadium Nasional, Bukit Jalil.

Dengan kekalahan terbaharu yang dialami kelmarin, hajat skuad negara untuk sekurang-kurangnya muncul naib juara peringkat kumpulan, sekali gus layak beraksi pada saingan playoff tidak kesampaian.

Biarpun mengakui agak kecewa dengan kegagalan barisan pemainnya, Kim Swee tetap mahu berfikiran positif, sambil menganggap anak-anak buahnya mendapat pengalaman serta pengajaran berguna pada kempen Kelayakan Olimpik kali ini.

Jelas Kim Swee, sejurus anak-anak buahnya berjaya melayakkan diri ke pusingan ketiga Kelayakan Olimpik 2012, beliau sedar dengan cabaran yang bakal diharungi mereka apabila diundi bersama pasukan berstatus gergasi khususnya Jepun.

Sebagai rekod, skuad negara menyingkirkan Pakistan pada pusingan pertama dan Lebanon (pusingan kedua) sebelum berjaya meloloskan diri ke pusingan ketiga Kelayakan Olimpik 2012.

“Selepas mengalami empat kekalahan berturut-turut pada pusingan ketiga Kelayakan Olimpik, banyak pengajaran yang boleh diambil oleh para pemain saya.

“Walaupun peluang (mara ke Sukan Olimpik 2012) sudah tertutup, mereka tidak boleh meratapi kegagalan itu. Sebaliknya, mereka harus memperbaiki kelemahan-kelemahan yang ada.

“Saya akan cuba memastikan tidak berlaku kesilapan yang sama pada dua baki perlawanan Kelayakan Olimpik akan datang,” jelas Kim Swee kepada Kosmo! semalam.

Skuad negara dijadualkan menentang Jepun di Stadium Nasional, Bukit Jalil pada 22 Februari ini sebelum mengakhiri aksi Kelayakan Olimpik 2012 bertemu Syria di gelanggang lawan pada 14 Mac.

“Dengan kekalahan kepada Bahrain semalam (kelmarin), kita sudah boleh melupakan misi memburu tempat pada Sukan Olimpik 2012 di London. Bagaimanapun, saya akan mengingatkan para pemain supaya tidak mengambil mudah dua lagi baki aksi Kelayakan Olimpik.

“Saya pasti, tidak banyak bezanya apabila kita menghadapi dua pasukan ini (Jepun dan Syria) nanti. Cuma saya berharap para pemain saya dapat cepat belajar dan tidak mengulangi kesilapan yang sama,” tambah Kim Swee.


--- KOSMO

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...