Promosi Istimewa Untuk Pengunjung Blog Ini

Sahabat Blog Bola Sepak

Sunday, September 4, 2011

Bujang Senang sedia melibas



SARAWAK - Kali terakhir membuat penampilan dalam kancah Piala Malaysia ialah dua tahun lalu, namun pasukan Sarawak kini bersedia sepenuhnya untuk melakukan kejutan pada edisi kali ini.

Selaku pendatang baru Liga Super musim depan, penampilan Sarawak dalam kumpulan C seharusnya tidak boleh dipandang mudah apatah lagi setelah bergelar naib juara Liga Premier musim ini.

Sekian lama melalui zaman kegelapan, senario bola sepak negeri sudah pasti berubah serta-merta kerana semangat penyokong yang pernah terkenal dengan jolokan Ngap Sayot sebelum ini begitu membara untuk melihat pasukan ini mara lebih jauh musim ini.

Nama Robert Rene Alberts bukanlah satu nama asing dalam arena bola sepak tempatan. Pernah menjulang Sang Kenari bergelar juara Piala Malaysia pada tahun 1990, Alberts sebenarnya sudah cukup masak dengan sepak terajang bola sepak Sarawak kerana pernah menjadi jurulatih negeri tersebut pada tahun 2008 hingga 2009.

Alberts yang mempunyai pengalaman cukup luas dalam bidang kejurulatihan termasuk pernah menjawat jawatan Pengarah Teknikal, Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) diberi kepercayaan oleh Persatuan Bola Sepak Sarawak (FAS) bagi menggantikan Mohamad Zaki Shaikh Ahmad bagi membimbing pasukan tersebut awal musim ini.

Kali terakhir beraksi dalam pentas perlawanan akhir Piala Malaysia pada tahun 1999, namun pasukan ini dikecewakan Brunei Darussalam menerusi kekalahan 2-1. Ketika itu Sarawak dibimbing Abdul Jalil Rambli.

Situasinya sudah pasti berubah, betapa pasukan yang menggunakan gelaran baru Kenyalang Enda Cuak bukan sekadar mahu menjadi pasukan pelengkap dalam peringkat kumpulan untuk kempen kali ini.

Ancaman merbahaya sudah pasti hadir menerusi penjaring terbanyaknya, Bobby Gozales, pemain berasal dari Beaufort, Sabah yang kini menyarung jersi pasukan Sarawak musim ini.

Malah kelibat penyerang tempatan, Zamri Morshidi, Ashri Chuchu ataupun Abdul Rayjal Abdul Jalil juga mampu memberikan masalah kepada pasukan lain sekiranya tidak diberikan perhatian.

Walaupun tewas dalam dua perlawanan persahabatan iaitu 0-1 kepada Sime Darby FC dan 1-2 kepada Negeri Sembilan, namun anak buah Alberts ini menampilkan kebangkitan dengan mengalahkan PDRM 2-0 dan Pilihan Kuching 5-0 sebelum sepak mula Piala Malaysia pada 6 September ini.

----- Sinar Harian Online

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...