Promosi Istimewa Untuk Pengunjung Blog Ini

Sahabat Blog Bola Sepak

Monday, June 20, 2011

Skuad Olimpik lega

Daripada Aziman Rosdi di Beirut, Lubnan

BIARPUN kedudukan skuad Olimpik negara untuk melepasi halangan pusingan kedua Kelayakan Olimpik London 2012 masih belum terjamin namun keputusan seri 0-0 dengan Lubnan pada aksi pertama di Beirut memberi sedikit kelebihan apabila mereka bertemu sekali lagi di Kuala Lumpur, Khamis ini.

Walaupun gagal mencatat kemenangan dengan aksi positif di tempat lawan, sekurang-kurangnya anak buah jurulatih Ong Kim Swee boleh pulang ke tanah air dengan lapang dada kerana berjaya mengelak lawan daripada mendapat bekalan gol untuk perlawanan kedua nanti.

Aksi awal perlawanan yang berlangsung di Stadium Camille Chamoun Sports City, Beirut tampak agak hambar apabila kedua-dua pasukan terlalu berhati-hati mengatur permainan.

Berbekalkan sorakan semangat yang diberikan lebih 300 penyokong yang kebanyakannya anggota tentera daripada pasukan Malbatt dan Malcon Malaysia yang bertugas menjaga keselamatan di Lubnan, skuad negara yang pada mulanya tenggelam berjaya mengancam kubu tuan rumah.

Asakan awal bermula dengan rembatan pemain sayap kanan Wan Zack Haikal Wan Nor yang Berjaya ditepis penjaga gol tuan rumah Mohamad Dakramanji pada minit ke-11.

Seminit kemudian Malaysia terlepas peluang terbaik apabila tandukan Izzaq Faris Ramlan melambung tinggi walaupun mendapat hantaran cantik Fandi Othman di depan pintu gol.

Bagaimanapun, Lubnan yang dikendalikan jurulatih Samir Saad hampir mendahului pada minit ke-32 namun rembatan kencang Hassan Chaito sedikit tersasar walaupun penjaga gol negara, Khairul Fahmi Che Mat sudah tertewas.

Permainan lebih terbuka pada separuh masa kedua dengan kedua-dua pasukan saling mengatur serangan.

Pada minit ke-55, Malaysia hampir di depan tapi ketangkasan Mohamad Dakramanji menafikan rembatan jarak dekat Wan Zack.

Percaturan Kim Swee memasukkan Syahrul Azwari Ibrahim menggantikan Izzaq hampir membuahkan hasil namun pemain gantian itu gagal menggunakan peluang pada minit terakhir.

Skuad Olimpik negara sebelum ini layak ke pusingan kedua selepas mengatasi Pakistan menerusi agregat 2-0 Mac lalu.

----- Harian Metro Online

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...