Promosi Istimewa Untuk Pengunjung Blog Ini

Sahabat Blog Bola Sepak

Saturday, May 14, 2011

Kim Swee lega anak buah ‘tak dicuri’ Raja (Harian Metro Online)

Oleh Aziman Rosdi
aziman@hmetro.com.my

KETIADAAN pemain Olimpik dalam senarai skuad kebangsaan bagi perlawanan persahabatan antarabangsa menentang Hong Kong 3 Jun ini legakan jurulatih, Ong Kim Swee.

Pengendali negara itu menganggap keputusan rakan sejawatnya, K Rajagobal itu memberi ruang untuknya menyusun barisan terbaik sebelum menghadapi tugas getir pusingan kedua kelayakan Sukan Olimpik London 2012 bulan depan. Biarpun hampir sebilangan besar pemain skuad Olimpik adalah anak buahnya daripada skuad Harimau Muda A, kehadiran semua 26 pemain yang dipanggil bagi latihan pusat pada 29 Mei ini amat penting untuk persediaan lebih awal.

“Saya berterima kasih kepada Rajagobal kerana memberi ruang kepada pemain bersama skuad Olimpik. Keputusan ini menunjukkan betapa Rajagobal memahami betapa mustahaknya persiapan skuad Olimpik dan kita sama-sama mahu memberikan yang terbaik demi kepentingan negara.

“Walaupun rata-rata pemain skuad Olimpik ini adalah pemain Harimau Muda A, saya memerlukan lima pemain luar yang dipanggil untuk bersama skuad bagi membentuk keserasian di atas dan di luar padang. “Saya mahu memastikan pemain mempunyai semangat berpasukan tinggi apabila bersama nanti,” katanya yang dihubungi Arena Metro semalam.

Pada mulanya timbul persoalan Rajagobal dan Kim Swee terpaksa berebut pemain kerana masing-masing mempunyai tugasan antarabangsa bermula penghujung bulan ini.

Ini kerana skuad kebangsaan dalam rangka persiapan pusingan pertama Kelayakan Piala Dunia menentang Taiwan pada 29 Jun dan 3 Julai manakala skuad Olimpik akan mengharungi kelayakan Olimpik berdepan Lubnan 19 dan 23 Jun.

Bagaimanapun akhirnya, Rajagobal membuat keputusan mengetepikan pemain skuad Olimpik iaitu Khairul Fahmi Che Mat, Ahmad Fakri Saarani, Mohamad Muslim Ahmad, Mohd Fadhli Shas, Mahali Jasuli, K Gurusamy dan Izzaq Faris Ramlan yang sebelum ini sering mendapat tempat dalam skuad senior.

Sementara itu, Kim Swee turut lega dengan kebangkitan dipamer Harimau Muda A dalam saingan Liga Super termasuk ketika menewaskan T-Team 3-1 di Kuala Terengganu, kelmarin sekali gus memberi petanda baik menjelang saingan kelayakan Olimpik.

“Saya gembira dengan peningkatan prestasi pemain, walaupun ketinggalan, kami masih mampu menang dengan T-Team. Apa yang saya harapkan agar kejayaan ini mampu diulangi apabila bertemu Sabah, Ahad ini. “Kemenangan dengan Sabah penting untuk kami baiki kedudukan liga sebelum bertemu tiga pasukan teratas Terengganu, Kelantan dan Selangor,” katanya

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...