Promosi Istimewa Untuk Pengunjung Blog Ini

Sahabat Blog Bola Sepak

Monday, May 30, 2011

Hajat Van der Sar punah

Sumber: Harian Metro Online

LONDON: Edwin van der Sar mengakui Barcelona menjejaskan penampilan terakhirnya sebagai penjaga gol Manchester United apabila tewas 1-3 pada final Liga Juara-Juara.

Van der Sar mengumumkan awal musim ini dia akan bersara pada hujung musim dan dia terpaksa menamatkan karier dengan episod duka apabila Barca merobek gawang United di Stadium Wembley.

Kenangan terakhir pemain berusia 40 tahun dari Belanda itu pasti pahit selepas ditewaskan tiga kali melalui sentuhan penyudah yang sempurna menerusi Pedro Rodriguez, Lionel Messi dan David Villa.

“Saya beraksi pada satu perlawanan namun terlalu banyak yang difikirkan, adalah tidak bagus untuk tewas pada aksi ini. Mereka mempunyai peluang yang lebih baik dan kami melakukan satu atau dua kesilapan yang membolehkan mereka menghukum anda,” kata Van der Sar.

“Ia mengecewakan namun itu adalah kehidupan. Adalah lebih baik jika mencipta kemenangan.

“Saya tidak emosional. Ini adalah masa yang sesuai untuk saya (bersara).

Van der Sar berasakan gol Messi pada minit kesembilan separuh masa kedua adalah titik perubahan yang menyebabkan United terpaksa mengejar lawan menentang lawan yang lebih hebat.

“Ia mengambil masa 20 minit untuk mereka menguasai permainan dan kemudian selepas gol penyamaan serta menuju separuh masa pertama dengan kedudukan terikat anda berharap peluang masih terbuka namun kami tidak bermula dengan baik dan melepaskan satu lagi gol,” kata Van der Sar.

“Ia memihak kepada mereka. Anda boleh menghalang mereka, mereka pernah tewas musim ini namun mereka mempunyai pemain yang hebat dan ia tidak berlaku malam ini.” Van der Sar dikritik kerana posisi dan tindak balasnya apabila lambat melayangkan badannya bagi menghalang percubaan jauh Messi namun pemain veteran itu menegaskan dia tidak melakukan sebarang kesilapan.

“Saya fikir sudah berada dalam posisi betul,” katanya. “Dia cenderung menyepak ke arah penjuru gol namun tidak melakukannya.” Selepas karier hebat bersama Ajax, Juventus, Fulham dan United, Van der Sar bercadang untuk menjauhkan diri daripada permainan itu untuk seketika. - AFP

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

RSS Sinar Harian: Sukan

Berita Harian: Sukan

Harian Metro: Arena