Promosi Istimewa Untuk Pengunjung Blog Ini

Sahabat Blog Bola Sepak

Friday, March 4, 2011

Messi menjadi

MADRID: Bintang sensasi Argentina, Lionel Messi melengkapkan koleksi gol ke-27 liga musim ini apabila membantu Barcelona menumpaskan Valencia 1-0 di Stadium Mestalla, semalam sekali gus menjarakkan jurang 10 mata dengan pencabar utama, Real Madrid di puncak liga.

Messi menjaringkan gol kemenangan di minit ke-76 bagi memastikan Barcelona mengekalkan rekod tanpa kalah dan memberi tekanan kepada Real yang perlu menewaskan Malaga di laman sendiri, awal pagi tadi.

Messi, pemain terbaik dunia terlepas beberapa peluang pada babak pertama namun beraksi cemerlang ketika permainan berbaki 14 minit dengan menolak masuk hantaran lintang Adriano bagi meraih kemenangan penting Barca.

Kemenangan itu yang pertama buat jurulatih Pep Guardiola di Mestalla, satu-satunya gelanggang di mana beliau masih gagal memungut tiga mata dalam kejohanan besar.

Bagi Valencia yang kini menduduki tangga ketiga, ia kekalahan liga pertama sejak awal Disember lalu dan Villarreal kini hanya ketinggalan satu mata di tempat keempat.

Aksi itu penampilan pertama bintang Piala Dunia Sepanyol, David Villa di Mestalla selepas beraksi di situ selama lima tahun sebelum berpindah ke Barcelona dengan yuran perpindahan sebanyak �40 juta Euro (RM167.8 juta) pada musim panas lalu. Kehadiran semula penyerang berbisa itu mendapat penghormatan daripada penyokong tuan rumah.

Pemain perancang antarabangsa Sepanyol, Xavi kembali dalam kesebelasan utama Barca selepas pulih daripada kecederaan betis untuk bergandingan bersama Javier Mascherano dan Sergi Busquets di bahagian tengah.

Valencia menggunakan Juan Mata yang selalu beraksi di bahagian sayap untuk mengetuai jentera serangan kali ini. Tuan rumah memulakan aksi dengan tempo pantas dan berjaya menghalang Barcelona daripada menguasai permainan.

Eric Abidal dan Dani Alves menyelamatkan pintu gol Barcelona daripada dibolosi sebelum pasukan juara bertahan itu menemui rentak.

Pada minit kesembilan, Messi berjaya meloloskan diri namun pemain Argentina itu mensia-siakan peluang yang terhidang. - AFP

--- HARIAN METRO

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...