Promosi Istimewa Untuk Pengunjung Blog Ini

Sahabat Blog Bola Sepak

Friday, March 4, 2011

Kehandalan Safee diuji esok (Utusan Malaysia Online)

SAMA ada keputusan penyerang kebangsaan, Mohd. Safee Mohd. Sali berhijrah ke Kelab Pelita Jaya, Karawang, Indonesia tepat atau sebaliknya, masih terlalu awal untuk dirumuskan.

Ini kerana kemampuan Safee hanya akan teruji apabila pemain berusia 27 tahun itu diturunkan pada perlawanan menentang Sriwijaya, esok.

Bagaimanapun, sejak menyertai kelab itu 14 Februari lalu, kehadiran Safee mendapat perhatian meluas media tempatan di sini.

Bahkan, peminat tegar bola sepak Indonesia turut memberi perhatian kepada Safee, yang memecah tradisi sebagai pemain Malaysia pertama beraksi dalam liga negara tersebut.

Lantaran itu, liputan meluas diberikan oleh media Indonesia terhadap Safee.

Misalnya baru-baru ini akhbar Kompas versi online mereka (kompas.com), menganjurkan sesi berbual antara Safee dengan pembaca-pembaca mereka.

Berikut adalah sebahagian daripada ulasan Safee yang dipetik dari laman web kompas.com, yang menjawab soalan yang diajukan oleh pembaca akhbar berkenaan menerusi versi online.

Apakah Safee tidak gentar bermain dalam Liga Indonesia sedangkan anda boleh dilabelkan sebagai 'musuh No. 1' bagi penyokong bola sepak Indonesia terutamanya selepas anda menewaskan Indonesia pada Piala AFF 2010?

SAFEE: Saya tidak gentar, kerana saya hanya datang untuk bermain di sini dalam satu pasukan bola sepak. Saya ingin belajar sesuatu di sini. Dalam permainan bola sepak itu sendiri, saya cuba ingin menyatukan Indonesia dengan Malaysia.

Liga Indonesia cukup sinonim dengan rusuhan penyokong, permainan yang kasar serta meningkatkan semangat fanatik yang berlebihan. Senario itu berbeza dengan Liga Malaysia yang lebih tenang. Apakah Safee siap menghadapi kemungkinan itu?

Saya sudah mengkaji liga di sini memang fanatik dan permainan kasar. Senario itu cuba menguji tahap saya di mana. Sekarang, saya bersedia dengan latihan yang diberikan dan InsyaAllah saya akan cuba menghadapi dengan sebaik mungkin.

Apa yang menjadi pertimbangan Safee memilih bermain di liga Indonesia daripada liga lain misalnya di Eropah?

Kalau saya menerima tawaran dari Eropah sudah tentu saya akan ke sana. Di negara Indonesia ini, saya cuba memulakan langkah untuk ke sana. InsyaAllah kalau ada rezeki.

Secara jujur dan terbuka, apa penilaian Safee terhadap pemain bola di Indonesia, khususnya yang bermain di pasukan nasional dan juga team nasional itu sendiri?

Pemain nasional Indonesia mempunyai kualiti yang bagus dari segi permainan dan aspek fizikal. Cuma konsentrasi pemain perlu ditingkatkan lagi.

Apakah penilaian paling utama Safee bagi pasukan nasional Malaysia pada Piala AFF 2010?

Penilaian paling utama ialah pemain-pemain muda yang bermain di pasukan nasional senior. Falsafah jurulatih Rajagobal sendiri suka menggunakan pemain-pemain muda walaupun kurang berpengalaman. Namun, dari segi tenaga, pemain muda banyak kelebihannya.

Adakah Safee fikir, Safee cukup maksimum tampil pada Piala AFF lalu?

Ya. Saya fikir itu adalah persembahan yang cukup maksimum daripada saya.

Apa tanggapan Safee mengenai isu rasuah pada liga final Piala AFF 2010?

Sewaktu Piala AFF 2010, tidak kedengaran apa-apa mengenai rasuah. Saya rasa pada final Piala AFF, permainan amat bersih dan tiada isu rasuah.

Menurut Safee apa yang membezakan bola sepak di Malaysia dengan Indonesia ?

Perbezaannya tidak terlalu jauh. Hampir sama. Namun yang terlalu ketara di sini, memerlukan kekuatan fizikal yang kuat untuk bermain bersama pemain-pemain asing. Kalau di Malaysia, saingan dengan pemain tempatan agak rendah.

Apa pula cara yang paling tepat yang harus digunakan oleh sesebuah negara yang ingin memajukan liga bola sepaknya?

Permainan bola sepak dengan politik tidak boleh disamakan. Kalau di Malaysia juga ada tetapi agak kurang sejak kebelakangan ini, Bagi saya, kedua-duanya tidak boleh disatukan.

Apa yang sudah dilakukan oleh Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) untuk memajukan sukan bola sepak?

Di Malaysia ketika ini, usaha membangunkan pembangunan bola sepak di kalangan anak-anak muda sedang sedang giat dilakukan.

Mereka menekankan pembangunan dari akar umbi di sekolah-sekolah rendah untuk memajukan dan membina suatu landasan yang kuat untuk pasukan nasional.

Berapa lama Safee akan berkarier di Indonesia?

InsyaAllah selama mana saya yang boleh dan saya akan cuba sebaik mungkin untuk bertahan lama di Indonesia.

Mengenai penerimaan orang-orang di Kelab Pelita Jaya dan persekitaran kediaman Safee? Menyenangkan atau tidak?

Ya, bagus sekali dan saya amat senang. Saya rasa seperti di Malaysia. Teman-teman amat mesra dengan saya di sini. Terkejut juga dengan layanan yang diberikan kepada saya.

Pandangan Safee mengenai pasukan bola sepak Selangor dan Kelab Pelita Jaya?

Pasukan Selangor dan Pelita Jaya banyak perbezaannya. Selangor tidak memiliki prasarana sebaik ini. Dari segi kewangan juga, saya tengok lebih banyak di Pelita Jaya.

Bagaimana Safee ingin dikenang dalam sejarah bola sepak Malaysia?

Di Malaysia saya ingin dikenal sebagai pemain yang pertama hijrah daripada luar Malaysia.

Apa benar Safee dibayar lebih murah di Indonesia dibanding di Malaysia?

Oh kalau itu... tidak benar.

Siapakah pemain team nasional Indonesia yang Safee fikir 'paling hebat' dan 'paling berbahaya'?

Kalau yang pernah saya lihat dulu zaman Bima Sakti dan Kurniawan Dwi Yulianto yang pernah mengalahkan Malaysia pada Piala Tiger dulu.

Siapa pula yang Safee fikir 'paling hebat' di rantau ASEAN sebagai bintang idaman Safee?

Kalau di Asean yang saya kenal dan saya sanjung ialah Kiatisuk Sinamuang pemain Thailand yang bermain di Liga Inggeris suatu ketika dulu. - Utusan

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...