Promosi Istimewa Untuk Pengunjung Blog Ini

Sahabat Blog Bola Sepak

Tuesday, March 8, 2011

Arsenal perkukuh kubu pertahanan (Berita Harian Online)

2011/03/08

The Gunners sedia hadapi asakan Barca

LONDON: Arsenal akan memperkukuhkan benteng pertahanan berdepan Barcelona yang pasti akan membuat asakan berterusan dalam pertembungan Liga Juara-Juara awal pagi nanti, bagi mengelakkan kunjungan kedua mereka ke Nou Camp dalam tempoh kurang setahun berakhir dengan mengecewakan sebagaimana kunjungan sebelum ini.

Pada suku akhir April tahun lalu, kelab London itu bertandang ke Sepanyol dengan harapan tinggi selepas seri 2-2 di gelanggang sendiri, malah mereka menjaringkan gol pendahuluan tetapi akhirnya dikecewakan oleh Lionel Messi yang meledak empat gol untuk kemenangan agregat 6-3 pasukannya.

Bagaimanapun kali ini, pasukan bimbingan Arsene Wenger itu beraksi lebih baik di Emirates apabila berjaya mengekang Messi, membolehkan Arsenal menang 2-1 hasil jaringan Robin van Persie dan Andrei Arshavin, walaupun selepas ketinggalan oleh jaringan David Villa.

Meskipun strategi bertahan bukan corak permainan Arsenal — mereka lebih menggemari menyimpan bola dengan membuat hantaran pendek — Barcelona kali ini mungkin berdepan lawan yang lebih sukar terutamanya kerana Arsenal boleh untuk tidak memberi tumpuan kepada corak menyerang.

“Cabarannya ialah untuk mencari keseimbangan antara pasukan yang boleh bertahan, serta yang boleh mencipta peluang setiap kali menguasai bola dan bergerak ke depan,” kata Wenger, yang tidak akan dapat menurunkan van Persie dan Theo Walcott akibat kecederaan, kepada laman web kelab itu www.arsenal.com

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...