Promosi Istimewa Untuk Pengunjung Blog Ini

Sahabat Blog Bola Sepak

Wednesday, February 9, 2011

Rajagobal enggan pisang berbuah dua kali (Metro Online)

INSIDEN kekalahan kepada Hong Kong tujuh tahun lalu masih tersemat dalam ingatan ketua jurulatih bola sepak kebangsaan, K Rajagobal yang pastinya tidak mahu pisang berbuah dua kali apabila kedua-dua pasukan bertemu dalam aksi perlawanan persahabatan antarabangsa di Stadium Shah Alam, malam ini.

Walaupun kekalahan itu dianggap satu sejarah buat Rajagobal yang ketika itu bertindak sebagai pengendali sementara skuad kebangsaan, beliau mengingatkan anak buahnya tidak memandang remeh keupayaan Hong Kong.


“Perlawanan 2004 itu sudah jadi sejarah, sewaktu itu saya menjadi pengendali sementara di mana Malaysia kalah kepada Hong Kong. Tapi perlawanan esok (hari ini) adalah perlawanan yang berbeza. Dalam bola sepak semuanya boleh berubah dalam satu minggu.

“Secara jujur, saya tidak mempunyai banyak maklumat mengenai Hong Kong tapi sebelum ini pertemuan Hong Kong dan Malaysia sengit. Kami tidak boleh mengambil mudah perlawanan ini,” katanya pada sidang media yang turut dihadiri ketua jurulatih Hong Kong, Tsang Wai Chung di Wisma FAM di Kelana Jaya semalam.


Mengimbas pertemuan dengan Hong Kong pada perlawanan pusingan kelayakan Piala Dunia 2004, Malaysia kalah 0-2 di gelanggang lawan sebelum tumpas 1-3 di Kuantan. Walaupun Hong Kong menduduki tangga ke-143 berbanding Malaysia di ranking 140 dunia, mereka mempunyai rekod pertemuan lebih baik sejak 1968 dengan memenangi lima kali dan seri sekali dalam sembilan perlawanan.


Namun, senario sudah berubah dengan anak buah Rajagobal akan turun beraksi bagi menguji sejauh mana prestasi mereka selepas bergelar juara Piala Suzuki AFF Disember tahun lalu.

Jurulatih negara tidak mahu pemain enak dibuai kejayaan itu sebaliknya menampilkan aksi terbaik biarpun sekadar perlawanan untuk menguji pemain buat dirinya.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...