Promosi Istimewa Untuk Pengunjung Blog Ini

Sahabat Blog Bola Sepak

Wednesday, February 9, 2011

Messi, Ronaldo berentap (Metro Online)

GENEVA: Lionel Messi dan Cristiano Ronaldo berpeluang memperaga kehebatan masing-masing di peringkat antarabangsa apabila Argentina bertemu Portugal, awal pagi esok.

Kelab diwakili kedua-dua bintang itu sudah lama bermusuhan dalam Liga Juara-Juara dan Liga Sepanyol. Bagaimanapun, kedua-duanya belum pernah bertemu di arena antarabangsa kerana pertemuan persahabatan Argentina-Portugal yang berlangsung di gelanggang berkecuali di Switzerland itu adalah yang pertama dalam tempoh hampir 40 tahun.


Pertemuan itu hadir tatkala Messi dan Ronaldo menguasai carta penjaring terbanyak Sepanyol dengan 24 gol.

Jurulatih Portugal, Paulo Bento enggan menghangatkan pertemuan kedua-dua bintang itu yang pernah dianugerah pemain terbaik FIFA.


“Sepanjang pengetahuan saya, ini adalah pertemuan antara Portugal menentang Argentina,” kata Bento. “Ia bukannya mengenai perbalahan peribadi. Saya yakin Ronaldo atau Messi juga sependapat dengan saya.” Kali terakhir Ronaldo beraksi menentang Messi ialah ketika Madrid dibelasah 5-0 oleh Barcelona, November lalu.


Aksi mengagumkan Messi membolehkannya dinobatkan selaku pemenang anugerah FIFA Ballon d’Or dan ia adalah gelaran kedua berturut-turut buat penyerang berusia 23 tahun itu.

Ronaldo pernah mengatasi Messi dalam perebutan anugerah itu apabila muncul pemenang pada 2008 manakala Messi menduduki tempat kedua. Anugerah itu diberikan selepas dia menjaringkan 42 gol semusim untuk Manchester United yang kemudiannya muncul juara Liga Juara-Juara.


Messi bangkit mempertahankan kredibilitinya menjaringkan gol pada 2009 termasuk di perlawanan akhir Liga Juara-Juara yang juga menjadi aksi terakhir Ronaldo sebelum ke Madrid.

Penganjur perlawanan persahabatan itu berkata, sekurang-kurangnya 85 negara akan menyaksikan perlawanan itu.


Ronaldo, 26, Sabtu lalu, menjaringkan dua gol ketika membantu Madrid menewaskan Real Sociedad, 4-1, hujung minggu lalu.


Messi pula meledak hatrik ketika Barcelona menewaskan Atletico Madrid, 3-0, sekali gus melebarkan rekod kemenangan kelab itu kepada 16 perlawanan. - AP

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...