Promosi Istimewa Untuk Pengunjung Blog Ini

Sahabat Blog Bola Sepak

Monday, February 7, 2011

Barca cipta rekod (Metro Online)

BARCELONA: Barcelona mencatatkan kemenangan ke-16 berturut-turut dalam liga Sepanyol apabila menewaskan Atletico Madrid 3-0 hasil hatrik Lionel Messi, kelmarin.

Kemenangan bersejarah itu meletakkan Barcelona mengatasi Real Madrid buat sementara waktu dengan 10 mata untuk berada di tangga teratas liga menjelang pertembungan musuh utamanya itu dengan Real Sociedad.


Messi meledak dua gol sebelum masa permainan memasuki setengah jam dan menambah gol ketiga pada babak kedua.

Rekod ini mengatasi kemenangan 15 kemenangan era Alfredo Di Stefano di Real Madrid 50 tahun lalu.


“Ini satu penghormatan kepada pasukan untuk mengatasi rekod yang sudah lama bertahan,” kata Messi.


Pasukan bimbingan Pep Guardiola itu memiliki rekod jaringan 60-6 yang juga ke-10 terpanjang dalam sejarah Eropah.

Jurulatih Atletico, Quique Sanchez Flores menyisihkan penyerang Diego Forlan daripada kesebelasan utama dengan memberi tumpuan kepada bekas produk akademi remaja Barcelona, Fran Merida. Namun, percaturan beliau tidak berhasil apabila Barcelona mengawal bola sejak wisel permulaan.


Atletico bertahan hingga Messi membuka jaringan untuk juara bertahan dua kali itu pada minit ke-17 hasil larian daripada sebelah kanan yang menewaskan tiga pemain pertahanan sebelum melepaskan rembatan dengan kaki kiri ke kanan penjuru gol dikawal David De Gea.

Jaringan kedua Messi hasil kerjasama hebat sepasukan. Selepas sentuhan Antonio Lopez gagal mengeluarkan bola, Pedro Rodriguez bergandingan dengan David Villa untuk membuka peluang buat Messi meledak gol kedua.


“Kami tidak akan menjadi seperti ini jika Messi tidak berada dalam pasukan,” kata Guardiola. “Untuk menjadi pasukan hebat anda perlu mempunyai pemain yang menonjol. Kami sudah menang 16 perlawanan kerana mempunyai Messi.” - AP

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...