Promosi Istimewa Untuk Pengunjung Blog Ini

Sahabat Blog Bola Sepak

Saturday, January 8, 2011

Setiap pemain skuad Harimau Malaya patut terima imbuhan sama rata (Berita Harian Online)

2011/01/08

RASANYA masih belum terlewat untuk saya mengucapkan tahniah kepada Pasukan Harimau Malaya yang berjaya membawa pulang Piala AFF Suzuki 2010. Rasanya bahang keseronokan kerana kejayaan Malaysia masih terasa di sanubari setiap rakyat negara ini yang setia menyokong pasukan bola sepak kebangsaan.

Berbalik kepada kejayaan yang diraih pemain kita yang bertarung untuk negara memang wajar diberikan imbuhan.

Tidak kira ia imbuhan yang bagaimana. Cuma yang saya rasa tidak wajar adalah mengapa imbuhan diberi mengikut anak negeri di mana mereka dilahirkan.
Sebelum ini Kelantan mendahului dengan berjanji memberikan penjaga gol utama negara, Khairul Fahmi Che Mat, sebuah rumah, kemudian diikuti oleh Terengganu ingin memberikan tanah kepada lima anak negerinya dan Perak memberikan imbuhan kepada tiga anak negerinya iaitu Mohd Safee Sali, Mohd Sabree Mat Abu dan Mohd Fadhli Mohd Shas.

Bagaimana dengan pemain yang lain? Sehingga saat ini belum ada lagi negeri lain yang mengumumkan imbuhan kepada pemain lain.

Bagaimana pula dengan mereka yang kerajaan negeri masing-masing tidak memberikan imbuhan atau mereka memberi imbuhan kerana terpaksa atau melepaskan batok di tangga saja semata-mata untuk menjaga perasaan pemain.

Jika kerajaan negeri ingin memberi imbuhan biarlah melalui persatuan bola sepak masing-masing dan bila dikumpulkan akan menjadi satu jumlah yang besar dan boleh diagihkan sama rata untuk setiap pemain.

Melalui cara ini akan lebih memberikan motivasi kepada pasukan sukan yang lain terutamanya pemain yang turut sama mengharumkan nama negara.

Sukan di negara ini hanya sebilangan saja yang boleh diangkat bertaraf dunia seperti skuasy dan badminton, tetapi bola sepak belum lagi boleh kita banggakan terutama di peringkat dunia, kecuali peringkat ASEAN.

Unsur-unsur yang boleh melemahkan semangat pemain dan pasukan hendaklah dielakkan demi untuk pembangunan sukan itu. Mungkin di mulut pemain mereka boleh berkata tidak apa tetapi di dalam hati mereka yang tidak mendapat imbuhan yang setimpal bagaimana pula. Fikir-fikirkanlah.

ZAI SRI,

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...