Promosi Istimewa Untuk Pengunjung Blog Ini

Sahabat Blog Bola Sepak

Saturday, January 1, 2011

Populariti bintang bola sepak melonjak (Berita Harian Onine)

Oleh Mohd Zaky Zainuddin
zaky@bharian.com.my
2011/01/01

pix_gal0
Akaun Facebook pemain tarik ramai peminat

KUALA LUMPUR: Aksi mantap dalam Piala Suzuki AFF menyaksikan beberapa bintang bola sepak negara termasuk Khairul Fahmi Che Mat, Safee Sali dan Norshahrul Idlan Talaha menarik peminat ke akaun laman sosial Facebook mereka.

Sehingga lewat petang semalam, akaun Facebook milik penjaga gol nombor satu negara itu mencatatkan hit 188,811 peminat, manakala penyerang, Safee (30,000) dan Norshahrul (27,973).
Melihat perkembangan itu, Presiden Kelab Penyokong Sukan Malaysia, Lee Hui Seng berkata, sokongan peminat akan berkekalan sekiranya pemain kebangsaan itu mengekalkan momentum dalam permainan selain mesra peminat.

“Sekiranya dua pemain ini mengekalkan prestasi, saya percaya sokongan peminat terus meningkat, apatah lagi perkembangan itu dapat kita ketahui menerusi Facebook dan rangkaian sosial Twitter.

“Sekarang mereka menjadi contoh terbaik kepada belia, namun tidak mustahil sekiranya mereka menonjolkan tingkah laku dan moral yang tidak baik ia akan menjejaskan sokongan peminat. Semua itu menjadi penyumbang kepada tahap sokongan peminat,” katanya, semalam.

BERNAMA semalam melaporkan Khairul Fahmi berada pada kedudukan kelima tertinggi di seluruh dunia bagi trend terkini Twitter menumpaskan ‘Support Timnas’, yang menyokong pasukan bola sepak Indonesia.
Sementara itu, pakar psikologi, Dr Tengku Asmadi Tengku Mohamad pula berkata, kehadiran pemain berbakat besar dalam skuad negara mencetus fenomena alaf baru kepada negara sekali gus menarik minat peminat bola sepak negara.

“Selama ini bola sepak negara lesu, namun kehadiran barisan pemain muda berbakat dalam pasukan negara termasuk kelibat Khairul Fahmi, Safee dan Norshahrul menyaksikan semula kegemilangan bola sepak.

“Bagaimanapun, populariti dua penyerang dan penjaga gol kebangsaan itu akan pudar sekiranya mereka tidak berpijak di bumi nyata dan mula besar kepala dengan apa yang dinikmati hari ini. Ia menyebabkan sokongan tidak akan kekal lama, ” katanya.

Sementara itu, Khairul Fahmi ketika dihubungi berkata, sokongan peminat yang melonjak selepas membantu negara membawa pulang Piala Suzuki AFF adalah penghargaan kepadanya namun situasi berkenaan tidak akan membuatnya lupa diri.

“Apabila sokongan peminat tinggi, ia bermakna komitmen saya juga semakin tinggi. Saya akan berusaha mengekalkannya demi karier saya dan paling penting dapat memantapkan mutu sukan bola sepak negara.

“Saya akan meraikan kejayaan ini bersama keluarga dengan mengadakan kenduri doa selamat di rumah saya di Kampung Cherang, Kota Bharu dalam masa terdekat,” katanya.

Bagi Norshahrul pula, kemasyhuran dan populariti yang dinikmati hari ini tidak akan berkekalan sekiranya pemain gagal mengekalkan disiplin di dalam dan luar padang.

“Soal masyhur bukan perkara pokok tetapi kemampuan diri untuk mengekalkan prestasi adalah lebih penting. Disiplin juga mempengaruhi sokongan peminat,” katanya

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...