Promosi Istimewa Untuk Pengunjung Blog Ini

Sahabat Blog Bola Sepak

Tuesday, January 11, 2011

Peseiro dipecat (Metro)

DOHA: Presiden Persatuan Bola Sepak Arab Saudi memecat jurulatih Jose Peseiro (gambar kecil), kelmarin, sejurus selepas pasukan itu diaib dengan kekalahan mengejut 1-2 kepada Syria pada saingan Piala Asia.

Finalis 2007 yang juga juara tiga kali kejohanan mengumumkan Nasser Al Johar mengambil alih kedudukan jurulatih berusia 50 tahun dari Portugal itu untuk perlawanan seterusnya selepas ini.


Arab Saudi disebut-sebut pencabar kejuaraan bersama Jepun, Australia dan Korea Selatan, namun penyerang Syria, Abdulrazak Al Husein menafikan status pasukan pilihan itu.

Paseiro yang menjadi jurulatih pertama dipecat di Piala Asia dikritik hebat sejak kegagalan Arab Saudi layak ke Piala Dunia, tahun lalu, malah beliau dilaporkan tidak mesra dengan media Saudi.


Media Saudi sekali lagi mempersoal taktik Paseiro dan pemilihan pemain dalam sidang media selepas perlawanan. Malah wartawan mentertawakan beliau selepas berkata pasukan itu masih mampu menjulang Piala Asia.


Keputusan Jepun dan Jordan yang terikat 1-1 sebelum itu, meletakkan Syria mengungguli kumpulan B, satu pencapaian terbaik bola sepak negara itu.

“Saya tidak sangka menang perlawanan ini tetapi kami mampu bermain baik,” kata jurulatih Syria dari Romania, Tita Valeriu yang hanya melatih skuad itu beberapa minggu lalu.


“Perlawanan itu cukup hebat. Saya hanya ada waktu singkat melatih pasukan ini. Saya rasa kami menggunakan formasi tepat dan ia kunci kemenangan.” - AFP

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...