Promosi Istimewa Untuk Pengunjung Blog Ini

Sahabat Blog Bola Sepak

Thursday, January 13, 2011

Media Sepanyol luah kecewa (Harian Metro Online)

Lionel Messi

Media Sepanyol meluahkan rasa kecewa selepas pasangan Barcelona, Xavi dan Andres Iniesta tewas kepada Lionel Messi untuk meraih anugerah Ballon d’or manakala jurulatih Sepanyol, Vicente del Bosque turut kecundang kepada jurulatih Real Madrid, Jose Mourinho bagi anugerah jurulatih terbaik.

“Emas untuk Messi dan kekecewaan buat Sepanyol. Messi dan Mou meninggalkan wira ‘Roja’ tanpa Ballon d’or,” lapor akhbar sukan AS.

Akhbar sukan Marca turut menyiarkan tema sama: “Fifa memandang rendah juara dunia sehingga menyebabkan Xavi, Iniesta dan del Bosque pulang tanpa sebarang anugerah sekali gus mengakibatkan bola Sepak Sepanyol tewas teruk dalam acara anugerah tahunan Ballon d’or tahun ini.” Mourinho meraih anugerah jurulatih terbaik untuk Real biarpun secara keseluruhan dibayangi kejayaan Barcelona, menafikan kejayaan musuh mereka, Catalan dengan penyerang Cristiano Ronaldo antara pemain paling gembira menemani pengurusnya ke majlis yang berlangsung di Zurich itu.

“Saya tahu Mourinho akan menang anugerah itu - apapun yang lain semuanya akan menjadi tidak adil. Dia meraih tiga gelaran penting, tiada sesiapapun boleh merangkul gelaran hadiah Fifa itu. “Mourinho sudah meraih banyak gelaran sepanjang tempoh lima atau enam tahun lalu. Banyak yang saya pelajari pada waktu singkat bersamanya,” kata bekas penyerang Manchester United itu.

Ronaldo berkata, dia berharap melihat Mourinho membimbing Real ke peringkat lebih tinggi selepas membawa Porto, Chelsea dan Inter Milan sebelum ke Bernabeu dengan kejayaan membawa gelaran Liga Juara-Juara, Serie A dan Piala Itali, yang belum pernah diraih serentak pada satu musim sebelum ini.

Mourinho bagaimanapun berkata, dia tidak setuju dengan pemilihan Messi.

“Messi, Xavi dan Iniestia tidak sepatutnya dicalonkan. Saya lebih suka jika pemain lain menang - Wesley Sneijder atau Diego Milito ketika mereka bersama Inter. Tapi undian sudah dikira dan anda tidak boleh menukarnya.” Katanya, dia harap satu hari nanti pemainnya mampu menewaskan Messi.

“Satu hari nanti akan ada penjaga gol yang menang dan saya harap dia adalah (Iker) Casillas kerana dia yang terbaik. Ronaldo pula harus menang empat atau lima Ballons d’Or begitu juga dengan Casillas.” - AFP

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...