Promosi Istimewa Untuk Pengunjung Blog Ini

Sahabat Blog Bola Sepak

Monday, January 3, 2011

Magis Raja buat B-23 (Harian Metro Online)

SENTUHAN magis ketua jurulatih kebangsaan, K Rajagobal ke atas pemain muda mungkin diperlukan skuad bawah 23 tahun kebangsaan dalam misi mempertahankan pingat emas Sukan Sea di Indonesia, penghujung tahun ini.

Timbalan Presiden Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM), Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah menjelaskan perkara itu ada di dalam pertimbangan badan induk bola sepak negara itu.

“Jika khidmatnya diperlukan, ia akan dilakukan tanpa menyisihkan jurulatih bawah 23 tahun kebangsaan, Ong Kim Swee,” katanya yang enggan mengulas peranan sebenar Rajagobal, sama ada sebagai penasihat atau sebagainya.

Ketua jurulatih kebangsaan itu dilihat tidak mempunyai sebarang tugas rasmi pada tahun ini selain membimbing skuad utama untuk menghadapi pusingan kelayakan Piala Dunia 2014 yang dilaporkan diadakan pada pertengahan tahun ini, selain kemungkinan diberikan tugas bagi perlawanan persahabatan menentang Chelsea pada 21 Julai ini.

Kim Swee pula bertanggungjawab untuk menyediakan anak buahnya bagi menghadapi kelayakan Sukan Olimpik 2012 menentang Pakistan pada Februari depan selain Sukan Sea di Indonesia itu.

Pada edisi sukan dwitahunan itu di Laos, Rajagobal membimbing skuad bawah 23 tahun kebangsaan, menamatkan penantian 20 tahun untuk memenangi pingat emas apabila menewaskan Vietnam 1-0 pada perlawanan akhir.

Adunan dan sentuhan jurulatih berusia 54 tahun itu membabitkan pemain senior dan muda terus memperlihatkan hasilnya apabila Malaysia mara ke pusingan kedua selepas 32 tahun pada aksi di Sukan Asia, Guangzhou pada November lalu.

Kemuncaknya, walaupun dilanda kecederaan sebilangan besar pemain utama, Rajagobal berjaya mengakhiri penantian 14 tahun Malaysia untuk menjuarai Piala Suzuki AFF kali pertama.

Kejayaan demi kejayaan yang diraihnya itu menyebabkan beliau berkemungkinan besar turut diberikan peranan yang aktif dalam usaha Malaysia untuk mempertahankan kejuaraan pingat emas Sukan Sea.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...