Promosi Istimewa Untuk Pengunjung Blog Ini

Sahabat Blog Bola Sepak

Friday, January 14, 2011

Lepaskan pemain sertai pasukan luar (Sinar Harian Online)




PASUKAN bola sepak di negara ini diminta melepaskan pemain yang ingin berhijrah atau mendapat tawaran bermain dengan pasukan luar negara bagi membolehkan pemain itu memperoleh pendedahan dan pengalaman.

Ahli Jawatankuasa Pengurusan Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM), Datuk Seri Raja Ahmad Zainuddin Raja Omar ketika membuat saranan itu berkata, ia adalah jalan terbaik bagi meningkatkan mutu permainan bola sepak dalam negara, yang pada dasarnya masih jauh ketinggalan berbanding negara lain.

Beliau berkata, keengganan pasukan melepaskan pemain tidak menjanjikan perubahan kepada kemahiran pemain itu, terutama di kalangan pemain muda yang t memerlukan pendedahan.

“Jika negara ingin kembali menjadi gergasi bola sepak di rantau ini, negeri atau negara hendaklah mengorbankan pemain mereka beraksi di luar negara,” katanya.

Katanya, di pihak pemain pula, mereka juga hendaklah berani keluar bermain dengan pasukan luar terutama di Eropah yang mempunyai mutu permainan yang jauh berbeza.

“Janganlah hanya mengharap ilmu bola sepak yang ada dalam negara saja, sebaliknya tanam sikap berani berubah dan pergi ke pasukan lain (luar negara) demi mencari pengalaman,” katanya.

Raja Ahmad menasihati pemain agar tidak meletak sasaran berhijrah menyertai pasukan rantau Asia Tenggara yang corak permainan hampir dengan Malaysia.

“Bertekadlah untuk bermain di negara yang pernah melahirkan lagenda bola sepak. Indonesia, Singapura dan Thailand adalah negara jiran yang mempunyai corak permainan hampir sama dengan Malaysia, pergilah ke Eropah, Jepun atau Korea Selatan yang lebih baik,” katanya.

Menurutnya, setiap pemain hendaklah memberanikan diri mengharungi pelbagai rintangan bagi menimba ilmu dan mencari pengalaman jika ingin menaikkan mutu permainan bola sepak. - Bernama

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...