Promosi Istimewa Untuk Pengunjung Blog Ini

Sahabat Blog Bola Sepak

Thursday, January 13, 2011

Korea Utara makin tertekan (Harian Metro Online)

Hong Yong-Jo

Korea Utara bergantung kepada harapan untuk terus kekal dalam saingan peringkat kumpulan D Piala Asia selepas hanya seri tanpa jaringan menentang Emiriah Arab Bersatu (UAE) sebelum berdepan dua perlawanan sukar bertemu Iran dan Iraq.

Selepas kapten pasukan, Hong Yong-Jo mensia-siakan sepakan penalti pada minit kelapan, UAE sering melakukan asakan ke atas Korea Utara dengan 23 percubaan tepat termasuk lima di depan gol berbanding enam bagi Korea Utara.

“Selepas gagal menyempurnakan sepakan penalti, pemain sukar meledakkan gol kerana mereka tertekan. “Oleh kerana ini adalah perlawanan pertama kami, pemain gagal mempamerkan kemahiran dan kemampuan,” kata jurulatih Korea Utara, Jo Tong-Sop.

Pasukan yang pernah melangkah ke separuh akhir Piala Asia 1980 itu terdesak meraih tiga mata untuk melangkah ke pusingan kalah mati pada penampilan ketiga mereka selepas kali terakhir beraksi pada 1992.

Pada perlawanan seterusnya Sabtu ini, Korea Utara akan bertemu juara tiga kali, Iran yang berjaya mengalahkan seteru utama, Iraq 2-1 pada perlawanan pembukaan Kumpulan D, kelmarin.

Saya sedar Iran dan Iraq lebih kuat berbanding UAE,” kata Jo yang mengambil alih tugas daripada Kim Jong-Hun yang membimbing Korea Utara beraksi kali pertama di Piala Dunia Afrika Selatan dalam tempoh 44 tahun.

“Kami sudah mengenalpasti kelemahan dua pasukan itu. Kami akan cuba menggunakan maklumat ini untuk meraih mata pada perlawanan itu.” Pengendali berusia 51 tahun itu berkata, Korea Utara tidak boleh bermain secara bertahan sambil mengharapkan penyerang tunggal, Jong Tae-Se di barisan depan. Beliau sebaliknya menukar kepada corak serangan.

“Pada babak kedua, kami tidak mensasarkan untuk mencari gol. Sebaliknya lebih menumpukan kepada bahagian pertahanan dan cuba mencari peluang melalui serangan balas. Bagaimanapun, pemain tidak dapat beraksi dengan baik.

“Apapun, kami mendapat banyak pengalaman daripada perlawanan ini dan akan melakukan yang terbaik pada perlawanan kedua,” katanya.

Jong yang setakat ini sudah menjaringkan lapan gol untuk Bochum sejak berpindah ke kelab itu selepas Piala Dunia, tidak mempunyai banyak peluang untuk menjaringkan gol kerana pasukannya bermain secara bertahan. - AFP

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...