Promosi Istimewa Untuk Pengunjung Blog Ini

Sahabat Blog Bola Sepak

Sunday, January 30, 2011

Korea ketiga terkuat Asia (Harian Metro Online)



DOHA: Korea Selatan mengatasi kebangkitan lewat Uzbekistan untuk meraih tempat ketiga Piala Asia dengan kemenangan 3-2 kelmarin dan menempah tiket secara automatik ke pusingan akhir kejohanan seterusnya empat tahun lagi.

Korea mendahului 3-0 selepas 40 minit di Stadium Al Sadd sebelum penyerang Uzbek, Alexander Geynrikh menjaringkan dua gol pada perlawanan yang menghiburkan itu.

“Kami mempamerkan semangat juang sepanjang Piala Asia... ini membuktikan kami boleh bermain bola sepak dengan baik dan saya mahu meneruskan keadaan ini,” kata jurulatih Korea, Cho Kwang Rae.

“Kami bermain tiga perlawanan seminggu dan dua daripadanya dalam tempoh 120 minit. Pemain tidak kalah perlawanan mereka, saya kalah penentuan sepakan penalti,” kata Kwang Rae, merujuk kepada kekalahan 0-3 penentuan sepakan penalti di tangan Jepun pada separuh akhir dan kemenangan selepas masa tambahan ke atas Iran pada suku akhir.

Korea, bermain tanpa kapten Park Ji Sung, yang di samping Lee Young Pyo bersara daripada bola sepak antarabangsa selepas perlawanan itu, mendahului menerusi serangan balas pantas pada minit ke-17 yang dibantu kesilapan benteng pertahanan Uzbek.

Lee Yong Rae diberi ruang yang cukup untuk meloloskan diri di bahagian tengah Uzbek dan hantarannya disambut Koo Ja Cheol yang mudah menjaringkan gol kelimanya pada kejohanan itu.

Korea mengukuhkan cengkaman 11 minit kemudian menerusi hantaran menarik dalam kotak penalti Uzbek yang menyaksikan Ji Dong Won merembat masuk. Dong Won menambah gol ketiga menanduk melepasi jangkauan penjaga gol Uzbek, Ignatiy Nesterov pada minit ke-39. - Reuters

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...