Promosi Istimewa Untuk Pengunjung Blog Ini

Sahabat Blog Bola Sepak

Thursday, January 27, 2011

Ketangkasan Kawashima jadi penyelamat pasukan Jepun (Kosmo Online)


AKSI Kawashima ketika menyelamatkan salah satu sepakan penalti pemain Korea Selatan.


DOHA - Jurulatih Jepun, Alberto Zaccheroni memuji kesungguhan barisan pemainnya selepas berjaya mara ke pentas final kempen Piala Asia 2011.

Paling mendapat pujian sudah tentunya penjaga gol, Eiji Kawashima yang tangkas mengawal gawang.

Kelmarin, Jepun mengesahkan tempat di final selepas mencatatkan kemenangan 3-0 ke atas Korea Selatan menerusi penentuan sepakan penalti setelah keputusan terikat 2-2 sehingga tamat masa tambahan pada aksi separuh akhir di Stadium Al-Gharafa.

Kawashima merupakan watak penting kemenangan skuad The Blue Samurai itu apabila menyelamatkan dua sepakan penalti yang diambil pemain Korea Selatan, Koo Ja-Cheol dan Lee Jong-Rae manakala sepakan Hong Jeong-Ho tersasar.

Sebelum ini, Kawashima telah dikritik hebat ekoran prestasi hambarnya ketika Jepun menewaskan Qatar 3-2 pada aksi suku akhir namun segala-galanya berubah pada pertemuan dengan Korea Selatan itu.

"Beberapa hari lalu, saya ada memberitahu Kawashima yang saya menaruh kepercayaan penuh terhadapnya dan itulah yang saya beritahu dia hari ini (kelmarin).

Sementara itu, Kawashima pula berkata: "Saya hanya melakukan tugas saya.

"Selepas 120 minit beraksi, semua pemain telah bekerja keras. Apabila tiba ke penentuan sepakan penalti, ia masa untuk saya pula bekerja," katanya.

Pada aksi kelmarin, Korea Selatan membuka tirai jaringan menerusi Ki Sung-Yueng pada minit ke-23 (penalti) sebelum Ryoichi Maeda menyamakan kedudukan buat Jepun pada minit ke-36.

Hajime Hosogai meletakkan The Blue Samurai di depan apabila meledak gol kedua pada minit ke-97 namun Hwang Jae-Won berjaya menyamakan kedudukan buat Korea Selatan pada lewat masa tambahan.

Jepun akan membuat perhintungan dengan Australia yang menewaskan Uzbekistan 6-0 pada aksi final di Stadium Antarabangsa Khalifa Sabtu ini. - AFP

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...