Promosi Istimewa Untuk Pengunjung Blog Ini

Sahabat Blog Bola Sepak

Monday, January 31, 2011

Karathu lulus ujian sulung (Sinar Harian Online)


SHAH ALAM – Tiada kata-kata yang dapat diungkapkan Ketua Jurulatih Kelantan, Datuk M Karathu selain daripada perasaan gembira setelah pasukannya berjaya menjulang Piala Sultan Ahmad Shah buat pertama kali dan turut mengakhiri badi tidak pernah menang ke atas pasukan Selangor di Stadium Shah Alam sejak sekian lama.

Kelmarin, gelanggang keramat Gergasi Merah Kuning menjadi saksi apabila Karathu bukan sahaja berjaya melepasi ujian sulung membantu Kelantan mencatatkan kemenangan 2-0 ke atas Selangor, malah menjadi jurulatih pertama membantu skuad The Red Warriors menjulang piala selepas 72 jam diberi tanggungjawab menjadi pengendali baru.

Khamis lalu, Karathu, 67, dilantik sebagai pengendali baru Kelantan menggantikan B Sathianathan yang digantung selama enam bulan oleh Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) gara-gara mengeluarkan kenyataan bersifat mengkritik badan induk bola sepak kebangsaan itu kepada pihak media.:

“Saya percaya kekuatan pasukan ini walau baru tiga hari bersama mereka, kita mempunyai kebolehan dan serangan berkualiti.

“Pasukan kita ada kekuatan tersendiri selain kita ada barisan pemain pertahanan muda dan penjaga gol yang beraksi cukup bagus,” katanya sejurus perlawanan berakhir.

Beliau berkata, hanya mengerahkan benteng tengah untuk bekerja keras mengekang asakan Amri (Yahyah) dan Hardi (Jaafar) dan saya fikir mereka telah melakukan tugasan tersebut cukup baik pada separuh masa pertama.

“Kita mempunyai dua pemain sayap yang cukup bagus iaitu Nurul Azwan (Roya) dan Solehin (Kannasian Abdullah), mereka memberi 100 peratus dalam perlawanan ini walau saya hanya sempat bersama mereka selama tiga hari, ini sesuatu yang bagus untuk Kelantan,” katanya.

Menurut Karathu, kemenangan ini tentunya melonjak moral pasukan dalam menghadapi perlawanan mendatang.

“Ini adalah perlawanan pertama dan saya fikir tiga mata adalah cukup penting bagi kita.

“Kita akan teruskan momentum ini, kita akan bina tahap keyakinan tinggi kepada pemain kita bagi menghadapi perlawanan seterusnya,” katanya.

Beliau berkata, kemenangan pasukan Kelantan terhadap Selangor memberikan motivasi yang tinggi kepada pemain.

“Sebagai pemain, mereka harus percaya kepada diri, saya selalu cakap kepada pemain bahawa mereka lebih hebat daripada pemain lain, jangan terlampau merendah diri kepada pemain lawan.

“Saya memuji persembahan keseluruhan pemain Kelantan dalam perlawanan ini, mereka berhak menang dalam perlawanan ini, mereka tidak tertekan sebaliknya memberi tekanan pula kepada pemain lawan,” katanya.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...