Promosi Istimewa Untuk Pengunjung Blog Ini

Sahabat Blog Bola Sepak

Monday, January 31, 2011

Jepun kuasa baru Asia (Harian Metro Online)

DOHA: Jepun mengukuhkan status sebagai kuasa bola sepak dengan kemenangan di Piala Asia dan jurulatih Alberto Zaccheroni percaya kejayaan lebih besar menyusul tidak lama lagi.

Pemain gantian, Tadanari Lee menjaringkan gol kemenangan di babak kedua masa tambahan untuk menewaskan Australia 1-0 sekali gus menjadi pasukan paling berjaya dalam sejarah kejohanan itu.

Lee melepaskan sepakan voli kaki kiri untuk mengatasi Mark Schwarzer pada minit ke-109 untuk memberikan negaranya gelaran keempat dalam kejohanan peringkat benua itu, sesuatu yang tidak pernah dicapai negara lain.

Kemenangan ini menambahkan koleksi kejuaraan pada 1992, 2000 dan 2004 selain memberikan bonus untuk layak secara automatik ke Piala Konfederasi 2013 di Brazil - kejohanan pemanas badan tradisi sebelum Piala Dunia.

“Ia kemenangan yang hebat. Kami mempunyai pasukan yang sangat bagus. Mereka bersatu dan memenangi kejohanan mengatasi lawan yang sangat kuat,” kata Zaccheroni yang turut memuji Lee.

“Saya tahu dia akan melakukannya. Apa yang menarik tentang pasukan ini adalah pemain di bangku simpanan mampu memberikan persembahan yang baik di tengah padang.” Zaccheroni yang dilantik selepas Piala Dunia lalu dan memiliki misi mengatasi pencapaian pusingan kedua di Brazil pada 2014 menegaskan, pujian harus diberikan kepada pemain selepas memenangi separuh akhir yang sukar.

“Kami mempamerkan peningkatan sepanjang kejohanan. Jentera seranganpantas dan tepat. Ia salah satu kehebatan pasukan pada masa ini Secara fizikal kami keletihan apabila mara ke final,” katanya.

“Pencapaian ini hebat kerana kami menewaskan pasukan memiliki taktikal dan mantap,” katanya. - AFP

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...