Promosi Istimewa Untuk Pengunjung Blog Ini

Sahabat Blog Bola Sepak

Monday, January 17, 2011

Iran tekad akhiri badi 35 tahun (Harian Metro Online)

DOHA: Iran mungkin pasukan pertama melangkah ke pusingan suku akhir pada saingan Piala Asia kali ini tetapi mereka belum berpuas hati selagi tidak muncul juara buat kali keempat selepas 35 tahun.

Iran berjaya menembusi benteng kebal Korea Utara 1-0 kelmarin untuk kemenangan kedua beturut-turut bagi mengesahkan tempat ke suku akhir dalam kumpulan dianggap jurulatih, Afshin Ghotbi (gambar) sebagai kumpulan maut.

“Setiap perlawanan penting kerana kami mensasarkan untuk muncul juara Piala Asia kali ini,” katanya menjelang perlawanan terakhir Kumpulan D bertemu Emiriah Arab Bersatu (UAE).

“Kami berupaya untuk beraksi lebih baik. Saya rasa kami akan menunjukkan keupayaan sebenar pada perlawanan seterusnya. Harap pemain lebih cergas dan mempunyai keyakinan tinggi,” katanya.

Ghotbi yang memikul tugas berat selepas Iran gagal beraksi pada Piala Dunia tahun lalu akan merehatkan beberapa pemain ketika bertemu UAE, Rabu ini.

Skuad Iran turut dibelenggu masalah kesihatan termasuk Gotbi yang selesema.

“Hampir separuh pemain berdepan masalah kesihatan. Saya harap setiap pemain kembali sihat dalam beberapa hari lagi.

“Menjelang perlawanan ketiga, kami akan merehatkan beberapa pemain dan pada masa sama memberi peluang kepada pemain lain menunjukkan keupayaan,” katanya.

Ketika bertemu Korea Utara, Ghotbi melakukan empat pertukaran daripada pasukan yang berjaya menewaskan juara bertahan, Iraq 2-1 pada perlawanan pertama kedua-dua pasukan.

Sepanjang perlawanan, Iran yang pernah muncul juara tiga kali sukar menembusi benteng pertahanan Korea Utara yang gemar melakukan serangan balas. - AFP

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...