Promosi Istimewa Untuk Pengunjung Blog Ini

Sahabat Blog Bola Sepak

Thursday, January 13, 2011

Iran kawal emosi (Harian Metro Online)

Afshin Ghotbi

Jurulatih Iran, Afshin Ghotbi berkata, ketenangan dan kemampuan mengawal emosi dipamer setiap pemain pada babak pertama menentang seteru utama, Iraq kunci kebangkitan skuad kendaliannya itu melakar kemenangan pada saingan Piala Asia, kelmarin.

“Saya rasa pada permulaan permainan, kami agak tertekan kerana melakukan beberapa kesilapan tetapi selepas itu pemain berjaya mempamerkan aksi terbaik,” katanya selepas Iran mencatatkan kemenangan 2-1 ke atas Iraq di Stadium Al Rayyan.

“Setiap kali dua negara ini bertemu, saingan pasti sengit malah sejarah membuktikan pemain sukar menumpukan kepada permainan di atas padang dan ia lebih kepada diselubungi gangguan emosi serta pergaduhan.

“Saya rasa, apabila perlawanan membabitkan negara jiran, ia pasti berlangsung sengit. Begitu juga permusuhan antara Iran dan Iraq sejak sekian lama yang sebenarnya cukup istimewa serta menarik,” katanya.

Sebelum bermulanya perlawanan, kedua-dua jurulatih saling merendah diri mengenai permusuhan dua negara Timur Tengah itu yang terbabit dengan peperangan pada 1980 hingga 1988.

Bagaimanapun, Ghotbi mungkin dipersalahkan apabila menambah tekanan dalam pasukan selepas menyatakan bakal melakar kejuaraan keempat di saingan Piala Asia untuk menamatkan kemarau kejayaan 35 tahun untuk Iran.

“Bagi saya perlawanan ini sukar bukan saja kerana ia membabitkan Iran dan Iraq tapi ini kali pertama kedua-dua pasukan beraksi sementara Iraq pula adalah juara bertahan. Kami terpaksa berdepan dengan tiga situasi sukar,” kata Ghotbi.

“Apa yang kami cuba lakukan semasa waktu rehat ialah menenangkan emosi setiap pemain dan memberi nasihat supaya memperkuatkan bahagian pertahanan.

“Iraq sebuah pasukan yang sukar. Mereka bermain pantas dan mempunyai semangat juang tinggi selain berbahaya ketika melakukan set piece,” katanya.

Jurulatih Iraq, Wolfgang Sidka pula amat kecewa apabila pasukan lawan diberikan sepakan percuma dan Iman Mobali kemudian meledakkan gol kemenangan.

“Kedua-dua pasukan bermain dengan semangat juang tinggi. Kami tahu mereka berbahaya apabila melakukan sepakan percuma berhampiran gawang gol,” katanya. - Reuters

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...