Promosi Istimewa Untuk Pengunjung Blog Ini

Sahabat Blog Bola Sepak

Saturday, January 1, 2011

Harimau Malaya simbol berani (Berita Harian Online)

2011/01/01

SAYA terpanggil untuk menjawab isu remeh yang tiba-tiba dibangkitkan supaya istilah ‘Harimau Malaya’ ditukarkan kepada ‘Harimau Malaysia’. Ini gara-gara kemenangan skuad kebangsaan menjuarai Kejohanan Bola Sepak Piala Suzuki AFF 2010.

Sebenarnya ‘Harimau Malaya’ adalah sejenis spesies harimau yang hanya terdapat di Semenanjung Malaysia dan tidak terdapat di Sabah dan Sarawak.

Haiwan ini dikategorikan sebagai binatang di bawah perlindungan hidupan liar. Dianggarkan tidak sampai 600 ekor saja yang masih tinggal di hutan Semenanjung dan dibimbangi boleh pupus dalam jangka panjang. Sebelum ini ia dianggap sebagai spesies Harimau Sumatera, tetapi kajian baka pada 2004 mendapati harimau yang terdapat di Semenanjung ini adalah dari sub-spesies berlainan.

Pengkaji di Makmal Kepelbagaian Genomik di Amerika Syarikat kemudiannya menamakannya sebagai ‘Harimau Malaya’ atau ‘Malayan Tiger’ dengan nama saintifik Panthera tigris jacksoni sempena nama pakar kajian harimau Peter Jakson.

Disebabkan Kerajaan Malaysia dan pihak berkaitan di Malaysia tidak dirunding untuk penamaan ini, ia dibantah, namun kemudiannya setuju dengan gelaran ‘Harimau Malaya’ tetapi dengan nama saintifik rasmi Panthera tigris malayensis.

‘Harimau Malaya’ melambangkan ketangkasan, kekuatan dan keberanian yang mana ia digunakan sekian lama sebagai ikon dan simbol dalam Jata Negara (sejak 1948) dan sebagai lambang yang sama oleh Polis Diraja Malaysia (PDRM), Maybank, Proton dan Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM).

Adalah tidak salah untuk menggelarkan skuad kebangsaan sebagai skuad ‘Harimau Malaya’ yang sudah sekian lama digunakan sebagai ikon oleh Kerajaan Malaysia dan FAM sendiri.

PEMINAT SUPERMOKH,
Kuala Terengganu, Terengganu.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...