Promosi Istimewa Untuk Pengunjung Blog Ini

Sahabat Blog Bola Sepak

Sunday, January 2, 2011

Akmal paling berjaya di luar negara (Harian Metro Online)

BUKAN mudah untuk pemain bola sepak tempatan mendapat tawaran beraksi bersama pasukan di luar negara seperti mana yang ditawarkan kepada penyerang sensasi negara, Norshahrul Idlan Talaha.

Dalam era bola sepak moden, hanya ada beberapa pemain tempatan yang pernah berani mencuba nasib di luar namun sayangnya tidak sempat untuk menunjukkan bakat sebenar, mereka diminta atau terpaksa pulang ke tanah air sehingga akhirnya menamatkan karier di liga tempatan.

Antara nama terawal pernah berkelana di luar negara termasuklah Lim Teong Kim yang pernah bermain untuk Hertha Berlin di liga Jerman pada tahun 1988 dan kini menjadi jurulatih untuk pasukan remaja Bayern Munich.

Memasuki dekad 2000, Akmal Rizal Ahmad Rakhli boleh dianggap pemain paling berjaya mencuba nasib di luar negara apabila pernah beraksi di RC Strasbourg dan FCSR Haguenau di Perancis. Ketika eranya juga muncul Mohd Fadzli Saari dan Rudie Ramli pernah beraksi di SV Wehen sebelum ketiga-tiga pemain ini kini beraksi di liga tempatan. Tidak lupa Titus James Palani yang pernah mencuba nasib di FC Villenoy kini beraksi di kelab divisyen tiga Perancis Nanteuil FC.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...