Promosi Istimewa Untuk Pengunjung Blog Ini

Sahabat Blog Bola Sepak

Wednesday, December 29, 2010

Raja minta media Indonesia henti provokasi (Utusan Malaysia Online)


K. RAJAGOBAL (kanan) serius membincangkan sesuatu dengan Pengurus Pasukan Indonesia, Andi Darussalam pada sidang akhbar di Jakarta, semalam.


JAKARTA - Jurulatih bola sepak pasukan kebangsaan, K. Rajagobal berharap media Indonesia menghentikan provokasi yang melampau sehingga boleh menjejaskan keharmonian semangat kesukanan antara dua negara.

Beliau menegaskan, tidak ada pihak yang memperoleh manfaat menerusi provokasi yang dicetuskan.

Dalam gelanggang sukan, kata beliau, sudah menjadi lumrah ada pihak yang akan menang dan tewas.

Bahkan pertemuan pasukan Malaysia dan Indonesia di gelanggang bola sepak selama ini sering diberi perhatian dan cukup signifikan dalam erti hubungan akrab dua negara.

Merujuk kritikan pedas media Indonesia kepada pasukan Harimau Malaya ketika tewas 1-5 kepada Garuda pada peringkat kumpulan di Jakarta 1 Disember lalu, Rajagobal berkata, beliau bersabar dan tenang menerima keputusan itu.

"Pasukan Malaysia pernah tewas 5-1 kepada pasukan Indonesia dan kami menerimanya dengan cukup tenang biarpun kami dikritik teruk oleh media di sini (Indonesia).

"Apabila Indonesia tewas 3-0 baru-baru ini kenapa pula ia menjadi isu kepada anda (media) di sini? Saya mahu anda menjawab soalan saya," tegas Rajagobal ketika ditanya wartawan Indonesia, semalam mengenai isu pancaran laser yang kononnya menjadi punca kekalahan pasukan negara jiran itu pada perlawanan akhir pertama di Bukit Jalil, Kuala Lumpur hujung minggu lalu.

Jurulatih yang cukup tenang biarpun sering diasak dengan soalan pedas berkata, beliau mengamalkan profesionalisme yang sangat tinggi dalam membimbing anak-anak buahnya.

Justeru, Rajagobal mengharapkan penyokong dan media Indonesia mengamalkan prinsip yang sama.

Berkali-kali jurulatih berusia 54 tahun itu menjelaskan, baik Malaysia mahupun Indonesia masing-masing mahu merebut piala kemenangan.

"Seperti jurulatih Indonesia yang yakin dengan kemampuan anak-anak buahnya, saya juga optimis dengan kemampuan pemain-pemain bimbingan saya.

"Sehingga ke hari ini mereka mempamerkan skill permainan yang cukup baik. Saya juga berkali-kali mengingatkan pemain-pemain saya agar sentiasa fokus pada permainan dan jangan diganggu oleh faktor-faktor luaran yang negatif khususnya menjelang hari perlawanan nanti," kata beliau lagi.

Pada masa sama, Rajagobal tidak menidakkan kemampuan pasukan lawan yang disifatkannya cukup cemerlang ketika beraksi di padang Bukit Jalil.

Kata Rajagobal, pasukan Malaysia sentiasa diingatkan agar tidak memandang rendah kemampuan anak-anak buah jurulatih Alfred Reidl itu. - Utusan

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...