Promosi Istimewa Untuk Pengunjung Blog Ini

Sahabat Blog Bola Sepak

Thursday, November 4, 2010

Annuar mahu berundur (Harian Metro Online)

Oleh Azlan Muhammad Zain
azlanmz@hmetro.com.my

BERUCAP...Annuar (kanan) bersama pemain tiba di Gua Musang, kelmarin.
BERUCAP...Annuar (kanan) bersama pemain tiba di Gua Musang, kelmarin.

KETIKA rakyat Kelantan masih bergembira dengan kejayaan skuad bola sepak negeri menamatkan penantian 89 tahun untuk menjulang Piala Malaysia, Presiden Persatuan Bola sepak Kelantan (KAFA), Tan Sri Annuar Musa pula menyatakan hasratnya untuk berundur sebagai orang nombor satu bola sepak negeri itu.

“Saya sedia berundur dan membuka peluang kepada muka baru sekiranya ada yang sanggup tampil untuk meneruskan kesinambungan dan lonjakan bola sepak di Kelantan.

“Sejak memegang jawatan ini tiga tahun lalu, saya sudah menyempurnakan transformasi dengan membawa pulang Piala Malaysia,” katanya yang juga adalah Timbalan Presiden Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM), semalam.

Menurutnya lagi mesyuarat agung tahunan KAFA akan diadakan sebelum penghujung Disember ini untuk memilih jawatankuasa yang baru bagi penggal baru untuk tempoh tiga tahun.

“Saya sudah memaklumkan kepada ahli gabungan agar mencadangkan secara terbuka sesiapa saja yang difikirkan layak untuk memegang jawatan itu bagi kerana sesebuah persatuan tidak boleh dikuasai oleh individu tertentu saja,” jelasnya.

Annuar bagaimanapun berkata beliau belum membuat keputusan sama ada meneruskan khidmat atau sebaliknya sekiranya tiada individu yang tampil atau dicalonkan oleh ahli gabungan pada mesyuarat itu nanti.

“Saya belum membuat keputusan malah masih banyak lagi masa iaitu kira-kira dua bulan untuk menyelesaikan perkara ini,” tambahnya yang belum ingin mengumumkan bonus kepada skuad Kelantan namun sudah menyatakan hasrat untuk mengekalkan jurulatih B Sathianathan dan kebanyakan pemain skuad The Red Warriors itu.

Hasrat Annuar untuk berundur itu juga mungkin kerana ‘bebanannya’ yang semakin bertambah selepas dipilih sebagai Timbalan Presiden FAM baru-baru ini yang memerlukan komitmen tinggi selain dilantik sebagai pengerusi Malaysian Super League (MSL) dan jawatankuasa bola sepak wanita.

Malah, Annuar menegaskan Liga Super akan berwajah baru pada 2012 selepas mendapat banyak pandangan daripada penaja, pemain, aktivis sukan dan sebagainya.

“Saingan Liga Super 2011 akan menjadi musim peralihan dengan beberapa peraturan dan kriteria baru dari segi komposisi pemain, pengurusan, kewangan dan sebagainya akan dilaksanakan supaya setiap pasukan yang bersaing dapat bersedia untuk memenuhinya.


“Malah, kami melihat Liga Super tidak lagi berdasarkan kuantiti tetapi daripada segi kualiti selain keutamaan kepada skuad kebangsaan kerana pada masa ini pemain terpaksa berhadapan jadual ketat dan risiko kecederaan yang turut menjejaskan persiapan skuad kebangsaan bersaing di peringkat antarabangsa,” katanya.

Annuar juga berkata, FAM ingin merubah Liga Malaysia yang kini hanya bernilai RM18 juta kepada sekurang-kurangnya RM40, selain memberikan pulangan sepatutnya kepada pelabur kerana badan induk bola sepak itu tidak lagi boleh bergantung kepada penajaan bersifat ehsan atau arahan berdasarkan kepentingan politik.

“Ketika saya mengambil alih KAFA tiga tahun lalu kutipan tiket hanya berjumlah RM170,000 bagi satu musim namun semuanya berubah kerana kini badan induk bola Kelantan itu kini memperoleh kira-kira RM3 juta,” katanya.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...