Promosi Istimewa Untuk Pengunjung Blog Ini

Sahabat Blog Bola Sepak

Monday, November 1, 2010

Alif tempang tanpa Aidil (Harian Metro Online)

Oleh Mohd Hilmie Hussin
mohdhilmie@hmetro.com.my

MOHD ALIF SAMSUDIN mungkin boleh dianggap punca kekalahan Negeri Sembilan di tangan Kelantan pada final Piala Malaysia, kelmarin.

Alif, 21, diturunkan dalam kesebelasan utama skuad Hoben Jang Hoben bagi memperkuatkan jentera pertahanan pasukan dibelenggu kecederaan itu hanya bermain dengan baik ketika ada dua pemain berpengalaman, Shukor Adan dan Mohd Aidil Zafuan Abd Razak di atas padang.

Namun, sebaik Aidil dikeluarkan, Alif mula goyah sekali gus mempengaruhi corak pertahanan Negeri Sembilan yang pantas menutup ruang di babak pertama, bertukar longgar.

Alif yang kali pertama beraksi di final mengakui gementar sebaik permainan dimulakan. Namun dengan arahan daripada Aidil dan Shukor, dia berjaya bertindak dengan baik sehinggalah Aidil mengalami kecederaan.

“Saya amat kecewa kerana banyak melakukan kesilapan. Sepatutnya saya dapat kejar Badri (Mohd Radzi), tapi saya gagal,” kata Alif mengakui kesilapannya itu.

Badri atau lebih dikenali dengan gelaran 'Piya' memperoleh peluang melarikan bola hasil lorongan cantik Mohd Norfarhan Muhamad dari sayap kanan, meluru ke gawang Negeri Sembilan sebelum melepaskan rembatan kencang. Alif yang berada di posisi terbaik untuk memintas dan mengeluarkan bola dari kawasan bahaya, hanya bertindak mengejar Badri yang ternyata lebih tangkas.

“Saya tidak perhatikan betul-betul situasi bola ketika itu, ternyata saya silap membaca permainan” kata Alif.

Negeri Sembilan bermain cemerlang di separuh masa pertama, biarpun menggunakan hanya satu penyerang.

Mereka mendahului 1-0 menerusi jaringan penalti Shahurain Abu Samah selepas S Kunalan dijatuhkan penjaga gol Kelantan, Khairul Fitree Ishak dalam kotak penalti pada minit ke-13.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...